5 marketing AI tools der (måske) gør dit 2024 lidt nemmere

Læsetid: 6 minutter

Screendump fra ChatGPT

Du orker ikke mere snak om ChatGPT. Sorry … ! Vi skal forsøge at snakke mindre og komme med flere konkrete eksempler, hvis det kan hjælpe?

Vi lover, at vi heller ikke kloger i, om ChatGPT og lignende AI-tools er fremtiden eller lige om lidt fortiden. Vi vil egentlig bare vise dig konkrete eksempler på, hvordan vi bruger ChatGPT og en række andre AI-tools i vores arbejde. Måske det kan inspirere dig?

1. Lad os starte med det mest hypede AI tool: ChatGPT

Det er faktisk ikke så underligt, at det er blevet populært. ChatGPT er nemlig nemt at forstå og let at bruge. Du fortæller ChatGPT, hvad du har brug for hjælp til, og i løbet af få sekunder, får du svar. Jo mere du spørger, jo bedre lærer ChatGPT dig at kende – og jo bedre hjælp får du.

Nu til et eksempel.

Vi arbejder blandt andet med PIM-løsninger og ønsker inspiration til, hvordan vi kan sætte fokus på emnet på sociale medier den næste måned. 

Vi logger på ChatGPT og spørger om hjælp til:

Social media post ideer fra ChatGPT

I løbet af få sekunder får vi denne overskuelige plan med inspiration til posts og forslag til billeder.

Forslag til social media post ideer lavet af ChatGPT

Fedt nok! Men nu begynder vores arbejde altså. Ikke alle ideer er lige gode, så opgaven består i at sortere – hvilke ideer er lige i skabet, og hvilke er uden for skiven? Vi oplever ChatGPT som et effektiv tool til at sætte tankerne i gang. Men vi er nødt til at arbejde med outputtet efterfølgende.

Lad os tage endnu et eksempel. Nu vil vi gerne skrive et whitepaper om PIM – om hvorfor du bør investere i et PIM-system. Vi spørger ChatGPT om hjælp til at disponere vores whitepaper.

Vi spørger ChatGPT:

ChatGPT laver disposition til PIM whitepaper

ChatGPT svarer:

ChatGPT giver en disposition til e-bog

Igen kaster vi kritiske øjne på dispositionen. Vi kan også spørge ChatGPT, om den kan komme med input til de enkelte afsnit. Endnu har vi ikke oplevet, at ChatGPT kan komme med copy, der outperformer os selv. Men hvem ved …?

2. Find et nyt navn til din virksomhed med namelix

ChatGPT er det meste hypede AI-tool lige nu. Men det er langt fra det eneste tool, vi bruger. Namelix er et smart tool til at udvikle brandnavne.

På samme måde som med ChatGPT bruger vi namelix som kickstarter i idegenereringsprocessen. Namelix er effektivt til at komme op med brandnavne i forskellige kategorier lige fra akronymer til associative navne.

Det fungerer sådan, at du indtaster nøgleord, som afspejlet det, dit brandnavn skal udtrykke. Lad os sige, at vi skal komme op med et nyt brandnavn til en møbelvirksomhed, der designer nordiske møbler. 

Namelix kan hjælpe dig med at finde et virksomhedsnavn

Efter at have givet input om virksomheden kan vi nu vælge, hvordan navnet skal genereres ud fra forskellige kriterier. 

Navnekategorier i Namelix

Her vælger vi kategorien “brandable” uden at tilføje flere ord. Namelix kommer nu op med en lang liste af navne og tilhørende logoer. Indrømmet nogle bedre end andre!

Navneforslag fra Namelix navnegenerator

Men igen er det et redskab, du kan bruge i idefasen – særligt hvis du trænger til nye vinkler. Som sagt kan namelix også generere logoer. Vores designere er dog ikke bekymret for at miste deres job foreløbigt 😉 

3. Generér billeder ud fra tekst med DALL-E 2

DALL-E 2 er et AI-tool, der kan generere overbevisende billeder på baggrund af en kort tekstbeskrivelse.

Du kan både søge efter allerede AI-generede billeder og skabe dine egne fotos. Du har mulighed for at beskrive alt, fra hvad der skal være på billedet til specifikke farver og mønstre. Billederne er unikke og må bruges kvit og frit i markedsføring.

Lad os eksemplificere (og simplificere). Vi skal i gang med at lave markedsføring for vores nye møbelvirksomhed. I første omgang har vi ikke budget til en fotograf. Men vi har brug for at vise vores møbler i rå omgivelser. Hvad gør vi? Vi går på DALL-E og får skabt et foto af den lokation, vi ønsker os.

DALL-E 2 skaber billeder af rum i beton

Vi har nu skabt en lokation, som vi kan bruge til at sætte vores møbler ind i. Smart ikke? Du kan også skabe helt andre typer og mere abstrakte kampagnebilleder for eksempel. Flere af de store brands er allerede i luften med AI-generede kampagne-billeder.

4. Konverter din podcast til tekst med Descript

Det tager typisk tid at lave en god podcast. Men når det først er gjort, har du sandsynligvis også indhold til blogindlæg, SoMe-post og nyhedsbrev. Det kan du bruge Descript til. Med Descript kan du lynhurtigt få din podcast transskriberet. Du importerer din lydfil og vælger, hvilket sprog, du vil have teksten ud i. Og så får du den rå tekst, som du kan redigere i.

Det smarte ved Descript er, at du også kan bruge toolet til at redigere i din podcast. Du kan slette øhh’er, ord eller sætninger.

Vi har haft Ib Potters podcast (Pottercut) en tur igennem AI-maskinen. Det virker og er virkeligt et effektivt tool, hvis du arbejder med podcasts.

Pottercut – podcast om online markedsføring

Transkription af af Pottercut med toolet Descript

5. Byg et website med durable.co

Ja, den er god nok … og har mest fået plads her, fordi det er vildt, at det kan lade sig gøre! Durable.co kan simpelthen bygge et website til dig på 30 sekunder. Du taster informationer om din virksomhed ind og 1-2-3, så generer toolet et website til dig. Du har efterfølgende mulighed for selv at definere temaer, billeder og skrive (eller generere) ny tekst. 

Durable AI website builder

Det er ret sjovt at lege med og kan (måske) give dig inspiration til dit eget website-design. Og skulle du have en iværksætter i dag, er det et sted at starte. Her har vi leget med vores eget website i durable.co. Bedøm selv ...

Website bygget med AI – Durable

Som lovet ikke nogen sniksnak eller spåkoneri om, hvor det tager os hen i fremtiden. Vi elsker at lege med AI-mulighederne. Og foreløbigt føler vi stadig, at vi som menneskelige marketeers kan tilføre noget til maskineriet.

Har du spørgsmål? 

Har du lyst til at lege med AI-værktøjerne sammen med os eller måske høre mere om, hvorfor vi (endnu) foretrækker at indblande mennesker i vores arbejde, så hiv fat i Cecilie.

Cecilie Storm Henriksen
Head of Creative
+45 32 26 68 08
cs@co3.dk

Kontakt Brian om Dynamicweb PIM