Digital asset management organiserer dine mediefiler

Få det ultimative overblik med et DAM- og PIM-system

Med et digital asset management system (DAM) kan du organisere, berige og udstille en lang række digitale filer, så brugerne af dit website eller din webshop får adgang til dem.

Et DAM-system spiller i mange tilfælde tæt sammen med et PIM-system. Tilsammen kan et product information management system og et digital asset management system sikre, at produktinformationer og digitale medieaktiver som eksempelvis produktbilleder, videoer og andre filer er korrekte og sammenhængende på tværs af forskellige platforme og kanaler.

Ofte vil DAM være et modul i et PIM-system – det er eksempelvis tilfældet i Dynamicweb PIM – men det er også muligt at finde DAM som stand alone-system.

DAM og PIM hænger tæt sammen

IT-verdenen er propfuld af trebogstavsforkortelser, og DAM er endnu én. Og så dækker det endda over et system, der hænger (næsten) uløseligt sammen med en anden af slagsen – nemlig PIM.

Et DAM-system er en softwareløsning, som virksomheder bruger til at organisere og administrere digitale mediefiler. En lidt (for) forsimplet betegnelse kunne være en billeddatabase, men det er mere end det – et DAM-system organiserer alt fra billeder og videoer over lydfiler til dokumenter, og i samspil med et PIM-system har du et setup, hvor du nemt og sikkert kan berige produktbilleder og lignende med korrekt, relevant og altid opdateret produktdata. 

DAM-systemer tilbyder typisk funktioner som metadatastyring, søgning og filtrering, versionering, godkendelse og distribuering af mediefiler.

Asset management giver tilgængelighed

I navnet digital asset management giver digital og management nok sig selv, mens asset måske kan være lidt mere vanskeligt at afkode. Asset dækker over aktiver – og helt konkret aktiver i form af det mediemateriale, I ligger inde med i jeres virksomhed. Materiale, som skal kunne være tilgængeligt for alle jeres interessenter: Forhandlere, kunder, samarbejdspartnere og alle mulige andre mennesker i forskellige roller og funktioner.

Tidligere kunne en billedbank eller en billeddatabase godt stå alene – og det kan den i princippet også godt i dag. Man ser det bare ikke så ofte, for det er i kombination med et PIM-system, fordelene for alvor træder frem.

De to systemer bruger nemlig hinanden og skaber merværdi. PIM-systemet bruger DAM-systemet til at opbevare mediefilerne, og DAM gør det nemt for brugerne af PIM-systemet at fremsøge og bruge de rigtige medier.

DAM-systemet bruger på sin side PIM til at udstyre billeder og videoer med de korrekte produktinformationer. PIM er virksomhedens single source of truth, og på den måde vil de informationer, PIM-systemet skyder ind i DAM, altid være de rigtige – og det sikrer, at alle får vist de nyeste billeder og videoer med de korrekte produktinformationer, at produktkategorierne altid er korrekte og så videre.

Hør mere om PIM-systemer

DAM leverer relevante data til forskellige formål

Når man taler om DAM og PIM, er det relevant også at kigge på ERP.

Et Enterprise Ressource Planning-system (ERP) styrer en virksomheds ressourcer fra økonomi over leverandørdata til lagerbeholdning og -styring. Og produkter fødes typisk i ERP og kommer over i PIM, hvor det bliver beriget med informationer.

Man kan derfor umiddelbart tænke, at man allerede har de produktinformationer, man skal bruge, i sit ERP-system. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet, for en lang række informationer er ikke relevante – og måske decideret forstyrrende – at have liggende i ERP-systemet. Så det, et DAM-system tilfører af værdi, er, at det sammen med informationer fra PIM leverer relevante data til forskellige formål – heriblandt assets til webshop, hjemmeside og extranet samt ud i feeds til kataloger og eksterne samarbejdspartnere. Og sammen med PIM kan DAM generere dynamiske produktdata på flere sprog – og endda generere dokumentation on-the-fly/on-demand fra dynamiske produktdata og assets som eksempelvis datablade og prislister.

Asset-portal til overblik og sikkerhed

Så hvorfor skal du overveje et digitalt asset management system? Det skal du, hvis du har brug for at organisere, berige og udstille virksomhedens digitale filer, så dine kunder kan tilgå dem. DAM bruges til at udstille yderligere information om produkter – information, der kan anvendes i shops, i reklamer, i kataloger, på sociale medier og så videre.

I nogle brancher kan der desuden være krav om, at man som sælger kan levere specifik dokumentation og informationer om ens produkter. Det kan eksempelvis handle om bæredygtighed, miljømærker og certifikater. Og det kan et DAM-system hjælpe med.

Dit DAM-system giver både dine kunder og dig selv overblik, og du får desuden sikkerhed for, at alle produktdata er korrekte og slår igennem alle relevante steder – det er du sikret med integrationen mellem dit DAM-system og dit PIM-system.

Mange DAM-ejere – ikke mindst producenter af produkter – anvender værktøjet til at pakke information ned til kunder. Det sparer tid, at kunderne selv kan hente informationen.

Vil du vide mere om DAM?

Tag fat i Brian Mikkelsen – twoday Co3’s PIM-ekspert. Han kan fortælle meget mere om fordelene ved at integrere DAM og PIM - og give sit bud på, hvordan du kommer bedst fra start.

Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist
+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@co3.dk

Tag fat i Brian Mikkelsen – twoday Co3’s PIM-ekspert.