Bliver dit indhold delt?

Læsetid: 2 minutter

Deleknapper på dit website får dit budskab spredt. Facebook, Twitter, Google+ ... og mail.

Hvilken delefunktion bliver brugt mest?

Jeg har været en tur i statistikken for at finde ud af, om knapperne overhovedet bliver brugt... Jeg kan allerede nu afsløre, at det gør de. Men du gætter aldrig, hvilken delefunktion bliver brugt mest.

Websites er gået helt amok med at komme ”deleknapper” på alle sider. Og den får ikke for lidt. Én af de mest brugte er ”Share This”. Jeg skal lige love for, at der er nogle forskellige platforme at vælge imellem. Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest og over 100 andre tjenester, de fleste af os aldrig har hørt om.

Det er en god idé at komme en ”Share This”-funktion på de sider, hvor det giver mening: nemlig de sider, der har værdi for andre end dig selv. Sandsynligheden for, at din virksomheds ”Mission” og ”Vision” giver mening til andre, og dermed lysten til at dele, er lille.

Til gengæld vil en gennemarbejdet artikel eller blogindlæg, hvor du deler ud af din viden eller dine erfaringer, gøre dine brugere klogere. Her giver det god mening at have en delefunktioner koblet på.

Men hvilke ”tjenester” eller platforme skal du gå efter? For du skal tage et valg. Jeg har set websites, hvor man ikke har taget valget, men koblet samtlige 139 tjenester på én knap. Det giver ingen mening.

Tip en ven!!!!

Her er statistikken på brugen af knapperne fra min podcast om online markedsføring. Det er tal for de seneste 30 dage.

Den er god nok. Den gode gamle ”Tip en ven” er den funktion, der bliver brugt mest. Nu hedder den bare ”Mail”. Men hele 42% (26 brugere) har brugt den funktion inden for de seneste 30 dage. Værd at bemærke er, at Google+ står for 29% (18 brugere). Mon ikke de sidste skeptikere snart erkender, at det endeligt er lykkes Google at lave en social medie-platform.
 

Vælg dine knapper

Der er ingen grund til at smide 139 knapper på. Vælg de 3-4 knapper, der giver mening. Og glem så ikke det gode gamle medie ”Mail”. Intet overgår en reference fra en god ven, der lander lige i indboksen.

Vil du vide mere? 

Potter fortæller gerne meget mere om, hvordan du bedst får spredt dit budskab ud til endnu flere. Og på de rette kanaler. 

Ib Potter

Online Marketing Chef

+45 32 26 68 02

ib.potter@co3.dk