Online tekst er en disciplin i sig selv. En disciplin, der i bund og grund handler om at give dine potentielle kunder svar på spørgsmålet: ”Hvorfor skal jeg tage i mod dit tilbud?”.
Du har få sekunder – måske endda kun et splitsekund ¬– til at svare på dette spørgsmål. Så har dine potentielle kunder besluttet sig for, om du er noget for dem.
Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad du skriver og hvordan du skriver.
1. Definer allerførst ét mål med teksten
Inden du taster løs, skal du kunne svare på spørgsmålet: Hvad skal din tekst få potentielle kunder til at gøre? Manglende mål er en af de største konverteringsdræbere.
2. Lær dine kunder at kende og snak deres sprog
Sæt dig ind i, hvem dine kunder er. Hvad motiverer dem? Hvilke ord bruger de? Brug
fx sociale medier og e-mails til at give dig svar.
3. Brug den omvendte ’nyhedstrekant’.
Altså budskabet først og argumentationen bagefter.
4. Regn overskriften ud
Overskriften har én funktion: at sørge for den første linje bliver læst.
Derfor skriv overskrifter, der er æggende og vækkende.
5. Skriv som Hemingway
Fjern fyldord. Skær, skær, skær. Alle ord skal kæmpe om deres plads.
Ingen budskaber bør fylde mere end 8 ord.
6. Vær hellere konkret end kreativ
Kunderne leder efter svar (information). Hurtigst muligt. Giv dem det.
7. Brug punktopstilling
Forestil dig en restaurant med en fancy indretning og en fed atmosfære. Men med forfærdeligt mad. Det som gæsterne egentlig kommer efter er der ikke. Det samme er tilfældet på alt for mange websites. Fede features udviklet af en professionel programmør og flot design lavet af en professionel designer. Men hvad med indholdet? Du skriver det selv eller får måske marketingassistenten til det.
Hvorfor? God webtekst kan faktisk gøre en forskel for dig. Ja, det kan lige frem være en konkurrencefordel. Teksten er den, der sikrer, at din forretnings ’ingredienser’ bliver tilberedt og serveret på en appetitlig måde.
1. Du sparer tid og får opgaven væk fra dit eller din kollegas bord. Og teksten bliver færdig til tiden.
2. Du kan ikke læse mærkaten inde fra flasken. Vores tekstforfatter ser din virksomhed udefra og ind. Hun fokuserer på, hvad dine kunder vil købe, frem for hvad du gerne vil sælge.
3. Du kan skrive. Det kan de fleste. Men ikke alle kan leve af det.
4. Du ved, der er særlige spilleregler for webtekst. Men ved du også, hvordan I skaber interesse gennem ord på 3 sekunder?
5. Du får din egen skrivestil (tone-of-voice). En stil, der afspejler dit brand og giver dig særkende.
Tekst A (oprindelig tekst):
”Løbende innovation er centralt i vores forretning og en integreret del af vores virksomhedskultur.”
Tekst B (omskrevet tekst)
”Vi går nye veje for at gøre tingene bedre. Det er derfor, vi er her.”
Hvilken skrivestil giver mon flest henvendelser?