Løsningen du bør kende, inden du kaster dig ud i et dyrt PIM-system
Er du på vej ud i et kompliceret og omkostningstungt PIM-projekt? Du er bestemt ikke den eneste. Men spørgsmålet er, om du har behov for et full-blown PIM-system? Dynamicweb har udviklet et alternativt PIM-system direkte i Ecommerce, der dækker de fleste af funktionerne i et normalt PIM-system – til en brøkdel af prisen.
Før du bevæger dig ud i et PIM-projekt, bør du kende til de reelle omkostninger. Alt for mange virksomheder kaster sig ud i et PIM-projekt uden et klart billede af, hvad de egentlig har sat i gang. De samlede omkostninger til et PIM-system kan – groft sagt – deles op i tre overordnede poster:
For overhovedet at komme i gang skal du investere i selve PIM-platformen og de konsulenttimer, der skal til for at understøtte implementeringen. Et PIM-projekt med et af de etablerede systemer i Danmark starter typisk fra 500.000 kr. og opefter.
Der ligger en stor arbejdsbyrde og venter på dine egne medarbejdere, når du investerer i et PIM-projekt. Workshops, implementering og ikke mindst databerigelse tager tid fra din egen forretning. Denne post er meget svær at kalkulere på forhånd, men kan næsten kun undervurderes. Faktisk er det ofte den absolut største udgift i PIM-projekt.
Det her er den mest komplekse og oversete omkostning. Når en virksomhed beslutter sig for en digital strategi, der stiller krav til data (fx etableringen af e-handel), kan det være kostbart at vente i månedsvis på, at PIM-projektet er færdigimplementeret. Det er svært at gøre denne udgift op i tal, men at udskyde en digital strategi i alt fra 6 til 36 måneder kan blive dyrt i mistede indtægter.
For dig, der ikke nødvendigvis har brug for den helt store PIM-løsning, er det derfor en unødvendigt stor udskrivning og en langvarig proces at kaste sig ud i. Med Dynamicweb PIM får du et langt mere intuitivt system til en månedlig pris fra 2.500 kr.
Her er de konkrete fordele ved at vælge PIM i Dynamicweb:
Hvad er dine krav til et PIM-system? Her er de fem behov, som PIM i Dynamicweb dækker:
Virksomheder kaster sig oftest ud i et PIM-projekt, fordi de skal bruge data til e-handel. Uanset om der er tale om en B2C-shop, en B2B-shop eller blot et digitalt varekort. Til det formål har Dynamicweb udarbejdet en product-container, som giver dig et samlet overblik over dine produktdata for både produkt og produktfamilier.
Virksomheder som arbejder med produktberigelse på tværs af afdelinger (fx produktudvikling, indkøb og marketing) efterspørger i stigende grad et værktøj, der kan understøtte dette workflow. Dynamicweb har gjort det let at opsætte smarte søgninger til at definere dynamiske produktlister. Det kan være seneste produktændringer, produkter med ukomplette data eller andet.
Producenter og grossister har brug for at dele produktdata med kunder, forhandlere og andre samarbejdspartnere. Det kræver en selvbetjeningsfunktion med muligheden for download af produktdata og sociale medier. Her tilbyder Dynamicweb værktøjet digital warehouse. I digital warehouse stiller man alle produktdata, billeder og filer til rådighed både internt og eksternt.
I takt med at virksomhedernes forhandlere digitaliseres, stiger behovet for let adgang til kvalitetsdata. Det kræver, at du kan levere produktdata af høj kvalitet og i rette format. Med PIM i Dynamicweb kan du let eksportere produktdata i flere formater, opsætte produktfeeds, eksportere produktdata til oversættelse og genere produktfeeds til indesign som grundlag for grafisk produktion.
I forbindelse med relancering af ambu.com har Ambu taget den nye PIM fra Dynamicweb i brug.
ID har med det nye website fået en online-tilstedeværelse på det niveau som deres forretnings fortjener. Kunderne har taget godt imod shoppen og giver positiv feedback. PIM rejsen er lige begyndt.