Lyder I som konkurrenterne? Skil jer ud med en Tone of Voice

Din målgruppe bliver bombarderet med budskaber. Op til 10.000 om dagen. 
De husker måske en håndfuld af dem. Ouch.  

Heldigvis kan du gøre flere ting for at blive genkendt og genkaldt af din målgruppe.  
Arbejdet med din virksomheds tone of voice er én af dem. 

Skal vi kigge på, hvordan du gør?

Sig det med ord

Arbejdet med Tone of Voice handler om, hvordan du kommunikerer.  

  • Er I lårklaskende sjove eller gravalvorlige? 
  • Er I personlige? 
  • Eller holder I en professionel distance?

Desværre kan de færreste virksomheder svare på det. Måske sidder du også og er sådan lidt mjaae lige nu. 

Betyder det, at du ikke kan skrive annoncer, emails og content? Absolut ikke.

*Du smiler et lettelsens suk*.

Men det betyder, at alt dit gode arbejde måske slet ikke er så godt, som du troede.

*Smilet stivner*. 

Der er ingen pæn måde at sige det på

En gennemtænkt og skarp tone of voice – eller skrivestil, om du vil – får dine kunder til at stoppe op, læse med og klikke på dine annoncer. Men hvad sker der, hvis dit brand ikke arbejder med en tone of voice? Du løber som minimum disse tre risici: 

1. Jeres marketing drukner

Hvis du både sælger og siger det samme som jeres største konkurrent, gør du det virkelig ikke let for målgruppen at foretrække jeres virksomhed. En gennemtænkt Tone of Voice kan være den redningskrans, der redder – og differentierer – dit marketingarbejde

2. Jeres marketing bliver svær at genkende 

Du er måske typen, der pepper teksten lidt op, mens din kollega skriver mere tørt end sommeren 2018. Lyder det harmløst? Vi synes, det lyder som om, kunderne ikke har en chance for at koble dét, de læser, med jeres brand. For hvem er I? 

3. Jeres marketing positionerer jer forkert 

Eksempelvis kan det være forretningskritisk at skrive som en livstræt jurist, hvis I forsøger at positionere jer som en betænksom, jovial og hjælpsom partner.  

Visma Enterprise har en commited, customer focused og humorous Tone of Voice. Så hvad betyder det?

Kunderne elsker brands med god skrivestil

Vi er en ambitiøs og dedikeret partner, som hjælper vores ambitiøse kunder med at skabe mere værdi. Både i dag og i morgen. Vi tror på, at de bedste resultater bliver skabt sammen – og vi er stolte af at gøre en forskel, som kan mærkes på bundlinjen og i hverdagen for mennesker overalt i verden. 

Lyder teksten bekendt? Vi har lige skrevet den. Men du har ret, den virker bekendt. Måske skyldes det, at næsten alle B2B-virksomheder skriver sådan der. Det er der ikke noget forkert i – medmindre du gerne vil skille dig ud fra konkurrenterne.

Højhuset skiller sig ud – så det gør skrivestilen selvfølgelig også

De fleste har en designguide. Så hvorfor er det lige, I ikke har regler for, hvordan I skriver?

Emil Fogh Barslev
Brand Strategist, Co3

Alle har en tone i livet. Skal vi finde jeres?

En Tone of Voice er ikke noget, du bare lige laver en tirsdag formiddag inden frokost. Det tager tid. Og det kræver viden. Har du de ressourcer?

Nej? Så er det heldigt for dig, at vi har et team af dygtige tekstforfattere, der er klar til at hjælpe dig og dine kollegaer.

Nu kan du få udviklet en Tone of Voice guideline, som sikrer jer et ensartet, gennemtænkt og appellerende udtryk, der gør indtryk. For at sikre dig det bedste resultat følger vi en fast proces:

1. Tone of Voice-workshop

4 timer, hvor du samler gode kollegaer på tværs af afdelinger. Vi lover, at det både bliver sjovt og svært.

2. Vi udvikler en Tone of Voice-guide med udgangspunkt i vores workshop

Guiden indeholder en beskrivelse af de ord, der definerer jeres skrivestil. Derudover får du konkrete regler, eksempler og how-to’s for din virksomhed, som hjælper dig med at skrive tekster, din målgruppe har lyst til at læse og klikke på.

3. Du og dine kollegaer skriver en masse tekster

Uge efter uge. Med god hjælp fra guiden.

Kapacity taler som mennesker i en verden af robotter

Den måske mest oversete fordel

Hvis du skriver på arbejde, kender du alt til det. 

Du har skrevet en annonce, email, brochure, webtekst eller whatever. Du er tilfreds. Nu skal den på rundtur hos kollegaer. Mange kollegaer. Alt for mange kollegaer – som alle har en holdning. 

En Tone of Voice-guide er jeres aftaledokument. Det er din rygdækning, hvis – nej, når – nogle synes, din tekst er for kedelig, sjov, personlig, upersonlig, højtflyvende eller hvad kritikken lyder på. Dét er guld værd – og sparer jer for timevis af iterationer og diskussioner. 

Hvad koster det?

Udviklingen af jeres Tone of Voice-guide, inklusiv 4 timers workshop, koster som udgangspunkt 25.000 kroner. Det er en skarp pris for et produkt, der ikke kun gør jeres arbejde bedre – det gør det også nemmere. I de næste mange år. 

Hey, what up, halløjsa, goddag …

Der er mange måder at sige det på. Både når du møder mennesker – og når du arbejder med marketing og branding, der sælger. Så hvordan siger du det bedst? Tag fat i Emil – så finder vi ud af det.

Emil Fogh Barslev
Brand Strategist
+45 27 85 34 07
emil.barslev@co3.dk

Kontakt Cecilie for at høre mere om dine muligheder i HubSpot