Sådan skaber man en e-handelsløsning, der løfter salget og sænker omkostningerne til kundeservice

Actona

Ny e-handelsløsning til Actona

Hvem er Actona?

Actona er en global møbelgrossist med 1.400 medarbejdere og en årlig omsætning på 1.9 mia. kr. Virksomhedens produkter bliver solgt gennem retailers og e-tailers i flere end 90 lande verden over.

Udfordringen

Hvordan laver du en e-handelsløsning, der hjælper både kunder og sælgere

Actona har i de seneste år mærket et pres for at gøre livet som sælger og forhandler nemmere og mere effektivt.

Derfor kom de til os med ønsket om at udvikle en e-handelsplatform, der kan digitalisere salget samt store dele af virksomhedens manuelle processer.

Produktudvalget på Actonas webshop

Actonas produktudvalg på mobil

Mobilvisning af login på Actonas webshop

Løsningen

Én digital platform til mange behov

Vi har udviklet en digital platform, der imødekommer Actonas store ambitioner.

Platformen består af flere enkelte elementer, som komplementerer hinanden og tilsammen effektiviserer interne processer,  forbedrer brugernes oplevelse af Actona og styrker salget. Vi kan inddele platformen i fire overordnede elementer:

  1. Website til præsentation af Actona som virksomhed og det samlede produktsortiment. 
  2. B2B webshop med salg til Actonas forhandlere. Webshoppen kræver login og bliver personaliseret til den enkelte forhandler med styring af priser, sortimenter og meget andet. 
  3. Tilbudsgenerator til salgsafdelingen gør det enkelt og effektivt at udarbejde tilbud digitalt.
  4. PDF-generator gør det let at generere produkt-PDF’er fra vareliste, varekort og kurven – ja, stort set igennem hele løsningen.

Løsningen er meget mere end blot en webshop. Det er en omfattende e-handelsplatform, der effektiviserer arbejdet for både Actonas salgsafdeling og forhandlerne. Elementerne styrker Actonas aktiviteter på tværs af kunderejsen – lige fra inspiration på websitet til det endelige salg. Det hele er bygget i Dynamicweb for at sikre optimal sammenhæng.

 

Vi solgte den første container på webshoppen få dage efter lancering. Det havde vi helt ærligt ikke regnet med, selvom kunderne kaldte vores nye design ‘love at first sight’.

Helle Bjerre Drost
Marketing Manager, Actona

Case Actona og Co3

Processen

Fokus på brugerne fra begyndelsen

De primære brugere af løsningen er Actona Companys salgsorganisation og forhandlerne rundt omkring i verden. Derfor fokuserede vi udviklingsprocessen på netop deres behov ved at udvikle brugerhistorier, der beskriver, hvordan forskellige funktioner kan levere værdi til den enkelte bruger. 

Arbejdet gav os afgørende indsigt i, hvilke behov Actona skal imødekomme på den nye platform. På den måde erstattede vi mavefornemmelser med data for at skabe mest mulig værdi for pengene. 

Processen var inddelt i tre overordnede faser:

  1. Udvikling af prototype: Med afsæt i brugerhistorier udarbejdede vi i tæt samarbejde med Actona en prototype af løsningen. Til det anvendte vi vores best practice-skabeloner for at skabe det bedste udgangspunkt for det videre forløb. 

  2. Integration til NAV og Perfion PIM: Vi skabte integration mellem de centrale forretningssystemer (NAV og Perfion PIM) og skabte dermed datagrundlaget for løsningen.

  3. Udvikling og test: Vores stærke tekniske framework gav os et solidt fundament for at udvikle teknologien bag e-handelsløsningen.

10 års erfaring gjorde det muligt at skyde genvej til succes

Gennem de seneste ti år har vi hjulpet en lang række interiør- og møbelvirksomheder med at få succes med e-handel.

Det har givet os en unik viden om, hvad der virker (og ikke virker) inden for strategi, design og teknologi i interiør- og møbelbranchen.

Den viden har vi samlet i et seks-måneders udviklingsforløb, der gør det muligt for interiør- og møbelvirksomheder at skyde genvej til succes med e-handel.

Forløbet hedder Espresso M, og det var fundamentet for vores arbejde med Actona. Det gav dem ti års erfaring på seks måneder.

Læs mere om Espresso M — og se, hvordan du også kan skyde genvej til succes med e-handel i interiør- og møbelbranchen.

Actona log ind på webshop

Tilbudsgenerator i Actonas nye e-handelsløsning

Resultatet

Bedre brugeroplevelse løfter salget

Resultatet er en digital platform med en lang række værktøjer, der hjælper Actona med at effektivisere arbejdet og sælge mere.

Den nye platform giver Actonas salgsorganisation mulighed for at:

  • sammensætte tilbud til forhandlere med få klik, så de sparer tid og yder hurtigere service.
  • logge ind på vegne af en forhandler og give købsrådgivning eller sammensætte et ordreforslag med forhandlerens egne priser og produktnavne, så salget går så nemt som muligt.
  • søge og filtrere produkter på flere end 100 parametre, så sælgere lynhurtigt kan finde de bedste produkter til en given forhandler.
  • downloade prislister, produktark og produktkataloger som PDF-filer, så de fjerner udgiften til grafisk produktion.

 

Den ny platform giver Actonas forhandlere mulighed for at:

  • se deres eget sortiment med egne priser og produktnavne, så der ikke opstår forvirring eller fejl i ordreafgivelsen.
  • bestille produkter direkte fra lager eller bestille hele containere.
  • se åbne ordrer og søge i historiske ordrer, så de ikke behøver at kontakte Actonas kundeservice.
  • plukke produkter til kampagner og få dem leveret som en printvenlig PDF, som de kan tage med til produktudvalgsmøder (papir virker stadigvæk).
  • downloade billeder og data på alle produkter, som de kan importere i deres egen webshop eller katalogproduktion.

Branche

Interiør og møbler

Løsning

B2B e-handelsplatform

Platform

CMS og e-handelsplatform: Dynamicweb
PIM: Perfion
Integration til NAV og Perfion PIM
ERP: NAV

Produktvarianter

16.000 stk.

Ydelser

Digital strategi, B2B e-handel, PIM, Corporate website, Design, Teknisk implementering

Ny inspirerende digital platform til Bloomingville

Vil du også have succes med e-handel?

Så er det Brian, du skal tale med. Det koster ingenting, og du risikerer højst at få et godt råd med på vejen.

Brian Mikkelsen

CSO / E-handelsspecialist

+45 32 26 68 03

bm@co3.dk