Sådan udvikler man et stilrent B2C website med 9.000 produktvarianter

(uden at udvikle en kostbar produktkonfigurator)

Innovation Living

Innovation Living Espresso M løsning

Hvem er Innovation Living?

Innovation Living er specialister inden for design og produktion af multifunktionelle sovesofaer. Virksomhedens produkter bliver solgt gennem retailers og e-tailers over hele verden. Sortimentet tæller omkring 300 sovesofaer, som fås i flere end 9.000 varianter, når du kombinerer produktegenskaber som stof, ben, arme og størrelse.

Innovation Living har vundet adskillige designpriser for deres pladsbesparende løsninger – eksempelvis for deres unikke samarbejde med Verner Panton.

Udfordringen

Forbrugerne kunne ikke opleve det fulde sortiment

Innovation Living havde den store udfordring, at forbrugerne kun oplevede et minimalt udsnit af virksomhedens omfattende sortiment, når de besøgte fysiske butikker eller webshops.

Årsagen til den begrænsede produktpræsentation er enkel: Ingen retailer eller e-tailer kan eller vil udstille Innovation Livings 9.000 varianter. Ikke desto mindre var det kritisk for Innovation Livings salg, og derfor måtte virksomheden selv skabe et digitalt univers med det fulde sortiment.

Der var bare én udfordring: Innovation Living ønskede ikke at udvikle en kostbar produktkonfigurator for at få det til at ske.

Case om samarbejde mellem Innovation Living og Co3

Nyt stilrent B2C website

Løsningen

Et digitalt katalog med 9.000 produktvarianter

Visionen for vores arbejde var at udvikle den officielle ‘Innovation Living Flagship Store' på nettet. I den virtuelle butik kan forbrugere (og forhandlere) opleve det fulde sortiment i et lækkert univers, som indbyder til at købe ind i brandet og produkterne.

Men hvordan gør man det uden at udvikle en produktkonfigurator? Vi besluttede at udvikle sitet som et digitalt katalog, hvor de besøgende kan se alle Innovation Livings produkter i alle farver og med en meget rig præsentation af de enkelte modeller.

På det nye brand-website kan du derfor gå på opdagelse i produkterne og lade dig inspirere – og når du har fundet dét, du drømmer om, er der ikke lang vej til købet, takket være den lette adgang til at finde en forhandler.

Vi har naturligvis tænkt langsigtet, så websitet er klargjort til håndtere e-handel, når Innovation Living og kunderne er klar til det. Og det bedste af det hele? Udviklingen af det nye brand-website er billigere og mindre komplekst for Innovation Living sammenlignet med en produktkonfigurator.

Case Innovation Living og Co3

Processen

10 års erfaring med B2B e-handel opnået på 6 måneder

Gennem de sidste 10 år har vi hjulpet 20+ interiør- og møbelvirksomheder med at få succes med B2B e-handel.

Det har givet os en unik viden om, hvad der virker (og ikke virker) inden for strategi, design og teknologi i interiør- og møbelbranchen.

Den viden har vi samlet i et 6-måneders udviklingsforløb, så interiør- og møbelvirksomheder kan få succes med B2B e-handel nemmere og hurtigere.

Forløbet hedder Espresso M, og det var fundamentet for vores arbejde med Innovation Living. Med Espresso M fik Innovation Living 10 års erfaring med B2B e-handel på 6 måneder.

Læs mere om Espresso M.

”Co3's kendskab til møbelbranchen har gjort, at vi kom i gang med e-handel i stedet for at tale om det. Det får stor betydning for vores fremtidige konkurrenceevne.”

Jens Ib Søborg
Digital Director, Innovation Living

Strukturering af data med PIM

I løbet af processen har vi skabt et solidt datafundament for Innovation Living med PIM i Dynamicweb som omdrejningspunkt. Vi har skabt integration til ERP og opsat en struktur og et workflow, der sikrer en effektiv proces omkring produktberigelsen. Læs mere om de fordele, Innovation Living har opnået ved at samle CMS og PIM i ét system.

Etablering af brand-website

Oven på det solide datagrundlag har vi etableret et brand-website. Her udviklede vi det digitale produktkatalogkatalog, som gør det let for slutbrugere og forhandlere at se Innovation Livings fulde produktsortiment.

Resultatet

En stærkere brandfortælling og flere kunder i butikkerne

Resultatet af vores arbejde er det ultimative brand-website, som er meget mere end bare et digitalt produktkatalog. Det er et oplevelsesunivers, der hjælper forbrugeren hele vejen fra indledende research til endelig købsbeslutning.

Det nye website giver forbrugeren mulighed for at:

  • søge og filtrere alle produkter efter egenskaber som stof, kollektion, størrelse, ben og arme, så hun nemt kan finde den helt rigtige variant.
  • sammensætte en hvilken som helst variant af en sovesofa og se den i 360 graders visning, så hun kommer så tæt på oplevelsen i butikken som muligt.
  • få information om produktet, designeren, materialer, komfort, madras, stof og meget mere, så hun kan få besvaret alle sine spørgsmål og blive motiveret til at træffe en kontaktbeslutning.
  • finde en forhandler ved at søge på geografi og/eller forhandlerstatus, eksempelvis 'Premium Dealers' (der fører det fulde sortiment) og 'Retail Dealers' (der fører et udvalgt sortiment).

Find forhandler på website

Hvad er næste skridt for Innovation Living?

Innovation Living har med PIM og det nye brand-website skabt en fantastisk platform, som de kan udvikle i forskellige retninger.

Virksomheden kan eksempelvis vælge at udvide med e-handel – enten som B2B salg med login eller med direkte salg til slutbrugerne. Takket være arbejdet med PIM har de også optimale muligheder for at dyrke de digitale forhandlere og marketplaces, hvilket der er spændende perspektiver i for tiden.

Innovation Livings næste skridt afhænger af virksomhedens strategi. Men uanset, hvor de går hen, er det tekniske fundament på plads til at støtte fremgangen.

Branche

Møbler

Løsning

Global hjemmeside med seks sprogversioner

Platform

Espresso på Dynamicweb 9
Dynamicweb PIM

Produktvarianter

9.000 stk.

Ydelser

Digital strategi, B2B e-handel, PIM, B2C website, Design, Content, Teknisk implementering

Vil du også have succes med e-handel?

Så er det Brian, du skal tale med. Det koster ingenting, og du risikerer højst at få et godt råd med på vejen.

Brian Mikkelsen

CSO / E-handelsspecialist

+45 26 89 43 04

E-mail