Nyt brand samler 12 IT-virksomheder
itm8
Det bør du vide …
I de seneste år er IT-virksomheden IT Relation vokset markant – blandt andet med vores hjælp. Som supplement til den organiske vækst har virksomheden købt mere end 10 IT-virksomheder. De fleste af de opkøbte virksomheder er forblevet sig selv. Eget navn, egen hjemmeside og egen position i markedet. Autonomien kan give mange fordele – og udfordringer. For hvordan sikrer man et fælles fundament? Her kom vi ind i billedet.
Udfordringen
itm8 samler 12 IT-virksomheder
Hvordan skaber man samhørighed og synergi mellem 12 selvstændige IT-virksomheder, som er i familie med hinanden?
For IT Relation og de mange søsterselskaber var løsningen at lancere et moderselskab, som alle er en del af. Det hedder itm8.
itm8 er alt andet end en organisatorisk kransekagefigur. Det er et selskab med egen brandidentitet, website, markedsposition og marketing.
Da twoday Co3 kom ind i processen, var navnet og brandstrategien defineret. Resten skulle vi hjælpe med – lige fra at udvikle den visuelle brandidentitet til at designe og opbygge, skrive og implementere det nye website.
Udfordringen var derfor klar. Vi skulle få brandet til at leve. Det er en stor opgave. Og den blev kun større af en stram deadline: Vi havde 1 måned fra opstartsmøde til launch. Jeps, 1 måned.
Min yndlingsting på itm8’s website er de korte tekster, der dukker op, når du loader en side. Det er et lille, men intelligent greb, der tilføjer personlighed i et uventet format.
Cecilie Storm
Head of Creative hos twoday Co3
Løsningen
Hvem er din itm8?
Navnet itm8 er, som du måske allerede har luret, et løfte om at bringe nærvær og menneskelighed ind i IT-verdenen. itm8 er kundernes it mate. En hjælpsom samarbejdspartner, der udvikler kundernes forretning med IT.
Vores arbejde er med til at understrege itm8’s strategi. Når du ser logoet, ser du mennesker i bevægelser. De symboliserer det partnerskab og samarbejde, der er fundamentet for itm8. De tror nemlig på, at de bedste løsninger bliver skabt i mødet mellem mennesker og meninger.
Fortællingen bliver yderligere forstærket af designets store billedflader med mennesker. Sidst, men absolut ikke mindst, har vi formet en kæk tone of voice, der viser hvordan itm8 tør være personlige i en corporate it-verden.
Eksternt push og intern forankring
Et nyt brand har brug for et kærligt skub. Sådan et giver vi gerne.
Vi udviklede en intern lanceringskampagne for at skabe forståelse og begejstring for itm8 blandt koncernens mere end 1700 medarbejdere. Derudover sikrede vi et markant eksternt tryk i markedet med en lanceringskampagne på tværs af medier og kanaler. Eksempelvis udviklede vi brandannoncer til sociale medier, print og display.
Kan man både være corporate og personlig? Ja, heldigvis – og det viser itm8’s visuelle identitet. Primærfarven lilla er den menneskelige version af corporate blå, ligesom både logo og skrivestil skaber et imødekommende udtryk.
Gitte Horslund
Head of Design hos twoday Co3
Resultatet
1700 itm8’s. Én tydelig position
I dag er itm8 positioneret stærkt i det danske IT-landskab. Selskabet har et tydeligt og ensartet brandudtryk på tværs af materialer og medier, hvilket er med til at skabe awareness om branchens nye brand.
Den eksterne positionering er afgørende. Den er dog intet værd, hvis ikke medarbejderne udlever fortællingen om moderbrandet, itm8. Derfor er vi glade for, at medarbejderne har taget fortællingen til sig. De er itm8’s, og de bruger de mange materialer – lige fra annonce-templates til powerpoint-præsentationer.
itm8 skaber slægskab, samhørighed og synergi mellem de 12 selvstændige søsterselskaber. IT Relation er derfor en del af itm8. Det samme gælder for Improsec, Progressive og de ni andre.
På den måde fastholdes de enkelte brands’ styrke og position i markedet – og når de teamer op som itm8, kan de tilbyde et unikt værditilbud til markedet.
Vil du vide mere?
Bonnie hører gerne fra dig, hvis du står med en lignende udfordring. Hun er altid nysgerrig på nye projekter. Også dit.
Bonnie Groth Frølund
Digital Forretningsudvikler og Head of Marketing Consulting