Uddan din målgruppe til at købe, og få gladere kunder

Hvad er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en disciplin inden for marketing, hvor du tiltrækker potentielle kunder med relevant content, der hjælper dem med at træffe en beslutning om at købe – eller lade være*.

Inbound-metoden vender den klassiske og lidt pushy “sælg for enhver pris”-tilgang på hovedet. Det er nemlig ikke vigtigt, hvad du vil sælge. Det er derimod afgørende, hvad dine kunder vil købe – og hvem de har lyst til at købe det af.

Når du har fået skabt en kontakt til dine potentielle kunder kunder ved at give dem noget, de reelt kan bruge, begynder magien at opstå. For nu kan du begynde at omdanne besøgende til leads. Og leads kan blive til kunder.

*”Skrev I lige, at man skal hjælpe kunderne med at lade være med at købe noget”, spørger du måske dig selv?

Og ja – det gjorde vi. Du har lige så lille en interesse i at sælge et produkt eller en ydelse til en kunde, der reelt ikke har et behov, som kunden har i at købe. Sandsynligheden for, at du spilder en masse tid på en proces, der ender uden resultat, er nemlig ret stor. Og skulle kunden alligevel lade sig overtale, har du godt nok skabt et salg, men du har også fået en utilfreds “ambassadør”. Det kan gøre dit salg til en dårlig forretning i det lange løb.

Marketing Automation – digital leadbearbejdning

Når du har fået skabt en kontakt til dine besøgende, der gør, at de vælger at downloade relevant indhold og/eller tilmelde sig dit gode nyhedsbrev, bliver de til leads. Og leads kan du for alvor begynde at bearbejde ved hjælp af Marketing Automation.

Med målrettede, automatiserede mails, som bliver sendt på baggrund af en række filtre, du opsætter, kan du ramme dine leads med de budskaber, der er relevante for netop dem. Den proces kaldes lead nurturing (vi er fra Jylland og kalder det leadbearbejdning) – du arbejder simpelthen med dine leads på en måde, hvor du varmer de relevante op og sorterer de irrelevante fra.

Salg og Marketing til at spille på samme hold

En af de helt store udfordringer i mange virksomheder er, at salgs- og marketingafdelingerne ikke arbejder godt nok sammen. Marketing laver kampagner, som Salg ikke rigtig bruger eller føler har en værdi, og til syvende og sidst slås de to afdelinger om det samme budget. Og den kamp vinder Salg altid.

Salgschefens udfordringer er, at

  • han ikke ved, hvad Marketing bruger pengene på 
  • han ikke kan måle, hvor hans leads kommer fra 
  • sælgerne i hans team ikke har nok varme leads, de kan bearbejde
  • sælgerne i hans team ikke har nok kvalificerede leads, de kan bearbejde
  • han ikke har styr på kunderejsen

Marketingchefens udfordringer er ironisk nok langt hen ad vejen de samme. Hun bøvler med, at

  • hun ikke kan redegøre for, hvordan marketingbudgettet skaber leads

  • hun ikke kan redegøre for, hvilke leads der rent faktisk er et direkte resultat af marketingafdelingens arbejde
  • hun i mange tilfælde kun kan gætte på, hvad der virker i forhold til at hjælpe Salg

Deres fælles udfordring er derfor, at de tilsammen ikke skaber nok værdi. Og samarbejdet halter.

Deres fælles interesser er derfor også tydelige. De vil begge gerne

  • have billige leads, som er varme
  • i kontakt med relevante virksomheder
  • kunne bruge tiden og energien på de varmeste målgrupper og emner
  • kunne være proaktive over for de virksomheder, som de er i dialog med
  • have et overblik over indsatser og effekter

Samarbejdet mellem Salg og Marketing

Inbound Marketing er dét, der får Salg og Marketing til at arbejde sammen. Mål og indsatser aftales i fællesskab, og det bliver tydeligt, hvad der skaber værdi til forretningen.

Vil du vide mere?

Tag fat i Jesper, der har arbejdet med inbound i en årrække for virksomheder i alle størrelser.

Jesper Krusell
Head of Inbound
+45 22 32 52 61
jk@co3.dk

Find ud af, hvad Inbound Marketing kan gøre for din virksomhed