Saml alle dine produktdata i et PIM-system

(så din vækst ikke bliver kvalt i manuelt arbejde)

Ligger dine produktdata spredt ud over forskellige systemer, afdelinger og formater? Og har du brug for at distribuere dem til webshops, kataloger og samarbejdspartnere? Så er det tid til at samle dine produktdata i et PIM-system og blive gearet til lønsom vækst.

Hvad er et PIM-system?

PIM (Product Information Management) er et system, der samler alle dine produktdata ét sted. På den måde skaber du en ‘single source of truth’ for produktdata i hele din virksomhed. 

Det er smart. For det betyder, at du kan ændre dine produktinformationer ét sted og få det til at slå igennem på tværs af dine afdelinger, markeder, sprog og salgskanaler.

Sådan fungerer et PIM-system

Dit PIM-system er knudepunktet for alle dine produktdata. Som du kan se på modellen, samler PIM-systemet data fra dine forskellige kilder, så du nemt kan distribuere såkaldte datafeeds til interne og eksterne systemer.

Sådan fungerer et PIM-system

Vil du vide mere?
Brian Mikkelsen
+45 32 26 68 03
bm@co3.dk

Kontakt Brian og få et uforpligtende tilbud.

Hvorfor skal jeg have et PIM-system for at levere lønsom vækst?

Fordi dine kunder (og deres kunder) foretrækker at researche (og købe) online i langt de fleste tilfælde. Det betyder, at du skal give dine forhandlere og sælgere de rigtige produktdata. Det kan eksempelvis være produkttekster, specifikationer og billeder. Hvis du ikke kan det, er du chanceløs. 

Når du skal samle, ensrette og dele dine produktdata, har du to muligheder: Du kan investere i et PIM-system eller ansætte flere hænder, når din vækst tager fart. Begge kan fungere, men kun én af dem holder dine lønomkostninger nede (og giver service døgnet rundt), så du kan skabe lønsom vækst.

To hænder er dyrere end ét PIM-system. Hvad vælger du?

3 grunde til at investere i PIM

3 grunde til at investere i PIM

Et PIM-system er ingenting uden data. Heldigvis mangler du næppe data. Så hvordan får du mest muligt ud af dem? For den moderne virksomhed er svaret PIM. 

Med PIM kan du effektivisere arbejdet med at samle, behandle og distribuere dine produktdata betydeligt. Det er der mange fordele ved. Vi giver dig tre af de største.

Skab bedre kundeoplevelser

Magtforholdet er tippet i de seneste år. I dag styrer kunderne selv købsprocessen, hvor de søger efter produkter online. Du kan derfor ikke regne med, at personlige relationer og messer sikrer dit salg. 

Med PIM har du styr på dine produktdata, så dine forhandlere eller kunder altid kan finde relevant produktinformation online. På den måde understøtter du den moderne købsproces. Det resulterer i bedre kundeoplevelser (og bedre salg).

Øg din effektivitet

Lad os sige, at du har et par tusinde produkter i dit sortiment med dertilhørende produktdata. Det tager tid at håndtere manuelt. Med et PIM-system kan du arbejde langt mere effektivt. 

Systemet giver dig overblik over dine produktdata og gør det enkelt at registrere, finde og ændre dine data på tværs af kanaler. 

PIM er derfor en måde at prioritere din indsats og reducere rugbrødsarbejdet i din virksomhed. Så vink farvel til ineffektive arbejdsgange. Og få overskud til at løse mere værdiskabende opgaver.

Del dine data

Dine produktdata er intet værd i sig selv. De skal sættes i arbejde. Her er et PIM-system uvurderlig. 

Med et PIM-system kan du let plukke produktdata og dele dem med andre. Eksempelvis er det enkelt at dele relevante data med forhandlere, som sælger dine produkter. 

Muligheden for at dele dine data er afgørende i dag. Forhandlere hverken kan eller vil sælge dine produkter, hvis ikke du giver dem eksempelvis produktbilleder, beskrivelser og specifikationer. Derfor – del dine data.

6 trin

Sådan griber du et PIM-projekt an

Mål

PIM handler grundlæggende om to ting:
1) At skabe dét datafundament, der er forudsætningen for vækst.
2) At optimere forretningsgange, så du kan sælge mere uden at øge dine omkostninger. For at lykkes med det, skal vi i fællesskab definere konkrete mål, så vi ved, hvad vi løber efter.

Dataanalyse

I fase 1 definerede vi dine mål. Nu skal vi finde ud af, hvor langt vi har derhen. Derfor analyserer vi din virksomheds data, eksempelvis fra Excel-ark og fysiske produktkataloger. 

Med afsæt i analysen definerer vi en Master Data-struktur, som viser, hvordan landet ligger i dag, og hvilke tiltag vi skal gennemføre i morgen.

PIM-struktur

Med afsæt i dataanalysen kortlægger vi en PIM-datamodel, som vi efterfølgende bygger i dit PIM-system. Det giver os en fast struktur, som kan hjælpe os med at berige data.

Opbygning og integration

Nu er det tid til at implementere datastrukturen i PIM-systemet. Vi opsætter en struktur for produktkategorier med nedarvning, produktfelter, dashboard, workflow mv. Når det er på plads, skaber vi integrationen mellem dit PIM- og ERP-system, så Master Data fra ERP flyder over i PIM.

Uddannelse og berigelse

Du og dine kollegaer skal være selvkørende. Derfor afholder vi et kursus, hvor I lærer at anvende PIM til generel produktberigelse. Når kurset er slut, er du klar til at oprette dine produkter i dit PIM-system og gennemføre den nødvendige berigelse.

Eksport af data til kanaler

Når dit PIM-system er opsat, er det tid til at sætte dine data i arbejde. Vi opsætter de første feeds i relevante kanaler og viser dig, hvordan du selv kan skabe nye feeds, når behovet opstår.

Vil du vide mere?
Brian Mikkelsen
+45 32 26 68 03
bm@co3.dk

Kontakt Brian og få et uforpligtende tilbud.

PIM koster. Men hvor meget?

Prisen på PIM afhænger af dine behov. Du skal derfor vurdere, om du har behov for et af de store PIM-systemer i fuld skala – som eksempelvis InRiver, Struct eller Perfion – eller om du kan nøjes med lidt mindre.

Du kan få hjælp af os, uanset dine behov. Vi er ikke systemafhængige. Men vi er glade for Dynamicweb, som har udviklet et PIM-system, der passer rigtig godt til mange virksomheder.

Hvad koster et PIM-system?

Dynamicweb tilbyder et mindre (og billigere) PIM-system

Dynamicweb har udviklet et PIM-system direkte i deres eCommerce-modul, der dækker de fleste af funktionerne i de større PIM-systemer på markedet – til en brøkdel af prisen.

Dynamicweb tilbyder et mindre (og billigere) PIM-system

Det giver dig flere fordele:

  • Du skal kun lære at bruge ét nyt system. Og Dynamicweb er brugervenligt og lettilgængeligt.
  • Du kan håndtere dine produktdata og din webshop i ét og samme system.
  • Du behøver kun at udvikle en integration (mellem dit ERP-system og Dynamicweb).

Hvis du køber et selvstændigt PIM-system, er du derimod nødt til at udvikle tre integrationer, som du kan se i modellen nedenfor. Det betyder højere udviklingsomkostninger, flere fejlkilder og øget kompleksitet. Det har de færreste lyst til, så hvis du kan være i Dynamicwebs PIM-system, er det et rigtig godt valg.

Dynamicweb tilbyder et mindre (og billigere) PIM-system

Skær ned på kompleksiteten – og prisen

Du får adgang til PIM-systemet fra Dynamicweb fra kun 2.500 kroner per måned. Systemet kan ikke alt, men det giver dig et fantastisk fundament for at skabe værdi og vækst med dine data. Samtidig er systemet nemt at implementere, så du slipper for en langvarig opstartsproces. 

Det var en anbefaling. Vi kan altid mødes for at se, om løsningen passer til dig.

PIM giver et godt fundament for at skabe værdi og vækst med dine data

Vil du vide mere?
Brian Mikkelsen
+45 32 26 68 03
bm@co3.dk

Kontakt Brian og få et uforpligtende tilbud.

Dynamicweb dækker dine 5 væsentligste PIM-behov

PIM giver dig overblik over dine produktdata

Få overblik over dine produktdata

Når du arbejder i PIM-systemet fra Dynamicweb, får du let overblik over dine produktdata med det intuitive dashboard. 

Så hvad vil du se? Det bestemmer du selv med dit skræddersyede dashboard.

Hurtig produktberigelse med PIM

Hurtig produktberigelse

Opret warehouses og gruppér dine data i produktfamilier på tværs af sprog. Her kan du arbejde med en lang række effektive funktioner, eksempelvis Image Pattern for automatisk tilknytning af billeder og produktblade.

PIM giver dig workflow på tværs af afdelinger

Workflow på tværs af afdelinger

Få overblik over ansvarsområder for produktberigelsen med et visuelt workflow. Her arbejder du med forskellige stadier, så du altid kan se, hvor “langt” dit produkt er i berigelsen af data.

Med PIM kan du skabe kanaler og dele dine data

Skab kanaler og del dine data

Med PIM-systemet fra Dynamicweb kan du let eksportere produktdata i flere formater og opsætte produktfeeds. Den indbyggede Channel Manager sørger for, at du altid har overblik over alle dine feeds.

Bonus: Du får channable som standardintegration. Det giver adgang til hele 2.500 connections, blandt andet alle relevante marketplaces.

Generer automatisk prislister og datablade som PDF med PIM

Automatisk generering af PDF’er

Med alle dine produktdata i PIM-systemet kan du automatisk generere både prislister og datablade som PDF. Det sikrer ensartet kvalitet af dine materialer – og reducerer mængden af manuelt arbejde.

Vi hjælper dig med dit PIM-projekt.

Nu er det vist tid til at se løsningen

Brian er klar til at give dig en gratis rundtur i Dynamicweb PIM. På kun 20 minutter kan du se, hvad løsningen kan gøre for din virksomhed – og få personlige svar på dine gode spørgsmål. Vi kan mødes online eller fysisk – det er helt op til dig.

Brian Mikkelsen
Salgschef
+45 26 89 43 04
bm@co3.dk

Kontakt Brian om Dynamicweb PIM