Saml alle dine produktdata i et PIM-system

(så din vækst ikke bliver kvalt i manuelt arbejde)

Ligger dine produktdata spredt ud over forskellige systemer, afdelinger og formater? Og har du brug for at distribuere dem til webshops, kataloger og samarbejdspartnere? Så er det tid til at samle dine produktdata i et PIM-system og skabe en mere effektiv og lønsom forretning.

Denne guide til PIM er lavet for at give dig et indblik i, hvad PIM er, hvad PIM kan og hvad du bør tage højde for, hvis du skal investere i et PIM-system.

Hvad er et PIM-system?

Et PIM-system er et værktøj, som du kan bruge til at opbevare produktdata i. Det gør det nemmere for dig at berige dine produkter med data og opbevare det ét centralt sted.

PIM står for Product Information Management og sikrer, at du kan ændre dine produktinformationer ét sted og få det til at slå igennem på tværs af alle dine kanaler.

Det er smart, for på den måde skaber du det, der kaldes “single source of truth” for produktdata i hele organisationen.

Hvorfor skal jeg have et PIM-system for at være effektiv?

Når du skal samle, ensrette og dele dine produktdata, har du to muligheder:

  1. Du kan ansætte flere hænder, når din vækst tager fart. Det betyder dog, at du får et højere omkostningsniveau med din vækst.
  2. Du kan investere i et PIM-system. Her kan du arbejde smartere og skabe vækst med de ressourcer, du allerede har i organisationen. 

Begge kan fungere, men kun én af dem holder dine lønomkostninger nede (og giver samtidig service døgnet rundt), så du kan skabe lønsom vækst. 

Du gættede rigtigt: Det er mulighed 2.

Sådan fungerer et PIM-system

Dit Product Information Management-system er knudepunktet for alle dine produktdata. Som du kan se på modellen her, samler PIM-systemet data fra dine forskellige kilder, så du nemt kan distribuere såkaldte datafeeds til både interne og eksterne kanaler.

PIM er det centrale system, der samler og distribuerer data fra dit website, dit ERP-system, databaser og andre kilder.

Oftest opstår behovet for et PIM-system, når virksomheden skal leve op til højere krav om produktdata og produktinformationer, som gør vedligeholdelsen og opbevaringen mere kompleks.

Med andre ord vil et Product Information Management-system være oplagt at tage til sig, hvis det er vanskeligt at holde styr på dine Excel-ark med produktdata, og du eksempelvis er usikker på, hvilken version der er den nyeste.

Sammenhæng mellem systemerne

PIM, ERP, CMS – det er ikke forkortelser, der mangler i it-verdenen. Men det giver mening, og der er en sammenhæng mellem de mange begreber. Det er altså PIM, der sender data fra eksempelvis ERP-systemet eller databaser til blandt andet dit CMS-system, så PIM og CMS spiller tæt sammen.

Netop samspillet mellem dit Product Information Management-system og dit ERP-system er noget af det, du bør forholde dig til, inden du går i gang med et PIM-projekt.

Tjekliste: Kickstart dit PIM-projekt

Et PIM-projekt består derfor af 3 elementer

  • Kilder, som skal levere data til PIM.
  • Processer, som skal effektiviseres med PIM.
  • Kanaler, som skal modtage data fra PIM.

To hænder er dyrere end ét PIM-system. Hvad vælger du?

3 grunde til at investere i PIM

Vores PIM-teknologipartnere

Her er de teknologier, vi arbejder mest med.

3 grunde til at investere i PIM

De fleste moderne virksomheder har vanskeligt ved at navigere uden data. Heldigvis mangler du næppe data. Så hvordan får du mest muligt ud af dem? Svaret er et Product Information Management-system. 

Med PIM kan du effektivisere arbejdet med at samle, behandle og distribuere dine produktdata betydelig. Det er der mange fordele ved. Vi giver dig tre af de største:

 

1. Skab bedre kundeoplevelser

Magtforholdet er tippet i de seneste år. I dag styrer kunderne selv købsprocessen, hvor de søger efter produkter online. Du kan derfor ikke regne med, at personlige relationer og messer sikrer dit salg. 

Med PIM har du styr på dine produktdata, så dine forhandlere eller kunder altid kan finde relevant produktinformation online. På den måde understøtter du den moderne købsproces. Det skaber bedre kundeoplevelser (og mere salg).

2. Øg din effektivitet

Lad os sige, at du har et par tusinde produkter i dit sortiment med dertilhørende produktdata. Det tager tid at håndtere manuelt. Med et PIM-system kan du arbejde langt mere effektivt. 

Systemet giver dig overblik over dine produktdata og gør det enkelt at registrere, finde og ændre dine data på tværs af kanaler. 

PIM er derfor en måde at prioritere din indsats og reducere rugbrødsarbejdet i din virksomhed. Så kan du vinke farvel til ineffektive arbejdsgange og få overskud til at løse mere værdiskabende opgaver.

 

3. Del nemt dine data

Dine produktdata er intet værd i sig selv. De skal sættes i arbejde for at få en værdi. Her er et PIM-system uvurderlig. 

Med et PIM-system kan du let plukke produktdata og dele dem med andre. Eksempelvis er det enkelt at dele relevante data med forhandlere, som sælger dine produkter. 

Muligheden for at dele dine data er afgørende i dag. Forhandlere hverken kan eller vil sælge dine produkter, hvis ikke du giver dem produktbilleder, beskrivelser og specifikationer. Derfor – del dine data.

10 år med PIM og over 50 tilfredse kunder

Skal du være den næste?

Vil du vide mere?
Brian Mikkelsen
PIM-specialist
+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@co3.dk

Kontakt Brian og få et uforpligtende tilbud.

5 funktioner, du finder i PIM

PIM giver dig overblik over dine produktdata

Dashboard med overblik

Når du arbejder i PIM-systemet, får du let overblik over dine produktdata med det intuitive dashboard. 

Så hvad vil du se? Det bestemmer du selv med dit skræddersyede dashboard.

Hurtig produktberigelse med PIM

Hurtig produktberigelse

Opret warehouses og gruppér dine data i produktfamilier på tværs af sprog. 

Her kan du arbejde med en lang række effektive funktioner. Eksempelvis Image Pattern for automatisk tilknytning af billeder og produktblade, eller multi edit, hvor du kan redigere mange produkter på én gang.

PIM giver dig workflow på tværs af afdelinger

Workflow på tværs af afdelinger

Få overblik over ansvarsområder for produktberigelsen med et visuelt workflow. 

Her arbejder du med forskellige stadier, så du altid kan se, hvor “langt” dit produkt er i berigelsen af data.

Med PIM kan du skabe kanaler og dele dine data

Channel Manager - gør det let at dele dine data

Med PIM-systemet kan du let eksportere produktdata i flere formater og opsætte produktfeeds. Den indbyggede Channel Manager sørger for, at du altid har overblik over alle dine feeds.

Generer automatisk prislister og datablade som PDF med PIM

Asset management - du får styr på dine medier.

PIM indeholder et asset management modul, som hjælper dig med at holde styr på billeder, video, PDF mv. 

Det er ikke et ægte DAM (Digital Asset Management) system, men det kan nok til at skabe værdi for de fleste.

3 opgaver, du løser meget lettere med PIM

PIM giver dig overblik over dine produktdata

Automatiske prislister og datablade med PIM

Med alle dine produktdata i PIM-systemet kan du automatisk generere prislister, datablade og kataloger som PDF.

Det sikrer ensartet kvalitet og reducerer mængden af manuelt arbejde.

Hurtig produktberigelse med PIM

Automatiske kataloger med PIM

PIM er det perfekte udgangspunkt for automatisk katalogproduktion. Du opretter et feed til eks. EasyCatalog, og her bygger du en skabelon for dit katalog. Herfra laver du kataloget helt automatisk.

PIM giver dig workflow på tværs af afdelinger

Download af produktdata og medier

Digital Asset Portal giver dine kunder nem adgang til at hente både data og medier på alle dine produkter. 

Brugerne plukker de produkter, de ønsker data på, og konfigurerer det ønskede output, hvor de beslutter sig for, hvilke sprog, formater og medier, de ønsker.

6 trin: Sådan foregår et PIM-projekt

1. Mål

Inden du går i gang med et PIM-projekt, skal du sætte et klart mål for, hvad du gerne vil opnå. Start med at identificere de opgaver og processer, som koster tid og frustrationer i hverdagen, fordi I ikke har styr på jeres produktdata. Tal derefter med ledelsen om deres ønsker til kanaler, der skal forbedres eller skabes for at understøtte jeres forretningsmål. Skriv det hele ned. Så er det lettere for os at forstå, når vi træder ind i projektet.

2. Afklaring

Det er vigtigt, at du skaber et billede af, hvor stort dit PIM-projekt bliver, og om det overhovedet kan betale sig. Brug tjeklisten til dit PIM-projekt og ROI beregneren eller lån en af vores dygtige PIM-konsulenter til at hjælpe dig med en afklaring. Herefter er du klar til at træffe en kvalificeret beslutning om PIM-system, leverandør, team og timing.

3. PIM-analyse

Det er nu tid til at starte PIM-analysen. Den hjælper vi dig med. I analysen kortlægger vi de tre kerneelementer i et PIM projekt:

  • Kilder, som skal levere data til PIM.
  • Processer, som skal effektiviseres med PIM.
  • Kanaler, som skal modtage data fra PIM.

Når vi har helt styr på disse tre elementer, definerer vi den PIM-datastruktur, som bliver drejebogen for opbygningen af dit PIM. Herefter er vi klar til at begynde.

4. Etablering

Vi gennemfører en etablering af PIM’en, hvor vi bygger den definerede PIM-struktur op. Vi etablerer felter, opsætter workflows og skaber feeds ud af løsningen. Ofte vil dette være i samarbejde med dig og dit PIM-team. Sideløbende med etableringen gennemføres integrationen til de kilder, der skal levere data til PIM – herunder dit ERP-system.

5. Onboarding

Det er dig og dit team, der skal arbejde med PIM’en til hverdag. Derfor er onboarding et centralt mål og tema gennem hele processen. Vi kører et parløb allerede fra analysen. Vi arbejder sammen i etableringen. Afslutningsvis afholder vi et PIM-kursus, som sikrer, at I er klar til at overtage det daglige arbejde med PIM’en.

6. Berigelse og realisering af mål

Nu tager dig og dit team for alvor PIM’en i brug. Den primære opgave her er at skabe det datagrundlag, I mangler for at realisere jeres mål.

Hør, hvad kunderne siger

Vi har samlet data ét sted

“Det integrerede PIM-system i Dynamicweb 9.0 giver os mulighed for at opdatere produktdata, foto, video og tekster på alle sprog ét sted."

Thomas Lykkegaard


Torben Ravn
Marketing Manager

Der var styr på projektet

“Budgettet er blevet overholdt, og projektstyringen har været virkelig god. Vi er ovenud tilfredse med samarbejdet.”

Helle Bjerre Drost


Søren Kronborg
Duroc Machine Tool

De forstår vores forretning

“Igennem vores samarbejde med twoday Co3 har vi fået en partner, som har en god forståelse for vores forretning. Det har gjort det nemt at få specificeret, planlagt og udført et projekt som dette.”

Morten Holm CHristensen


Jimmy Aakermann Pedersen
IT & E-commerce Coordinator, ID® Identity

Start med en PIM-afklaring

Har du et PIM-behov, men har du brug for at vide mere om omfanget af projektet, inden du kaster dig ud i det? Måske har du spørgsmål som:

  • Hvor stort er PIM-behovet egentligt?
  • Hvilket PIM-system passer bedst til opgaven?
  • Hvor mange timer skal vi selv investere i projektet?
  • Hvad kommer det samlede projekt til at koste?

Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at starte med en PIM-afklaring. Her kan du nemlig få svar på alle de spørgsmål, som du skal bruge for at kunne bygge en business-case.

Husk i øvrigt på, at et succecfuldt PIM-projekt langt fra kun handler om teknik. Hvis du skal have succes med din PIM-implementering, er du afhængig af at have et stærkt team på opgaven.

Du skal sikre, at teamet indeholder det rigtige mix af viden, så PIM-implementeringen bliver en helt central del af virksomhedens produkt data management.

Kontakt os her

Sådan foregår en PIM-afklaring

Når du skal vælge det bedste PIM-system til din virksomhed, begynder det med, at du “låner” en af vores PIM-konsulenter.

Hvilket PIM-system, der er det bedste til netop jeres behov, afhænger nemlig af en lang række parametre. Og derfor kommer konsulenten med erfaring og en spørgeramme, der sikrer, at I sammen kommer omkring de relevante områder. Derefter får du en kortfattet rapport med et kvalificeret svar på ovenstående 4 spørgsmål. 

En afklaring tager cirka 2-3 uger, og herefter er du klar til at bygge din business case og træffe et kvalificeret valg.

Hvilket PIM-system skal jeg vælge?

Der findes efterhånden et bredt udvalg af PIM-løsninger på det danske marked. Systemerne varierer meget i pris, og det kan være svært at vurdere, hvad man skal vælge.

Et af de væsentlige områder at dykke ned i handler om integrationer. Nogle PIM-systemer har indbygget integration til blandt andet ERP og webshop, mens andre PIM-systemer er tænkt, udviklet og fungerer som en selvstændig platform, der ligger “midt i det hele” og kommunikerer med relevante systemer og kanaler ved hjælp af integrationer.

Det helt rigtige valg for dig kræver derfor en nærmere drøftelse af dine behov.

Og måske er den mest væsentlige overvejelse, du skal gøre dig, faktisk at bestemme dig for, hvilket PIM-bureau du ønsker at samarbejde med.

I twoday Co3 kan vi med hånden på hjertet sige, at vores eneste interesse er at rådgive dig til at investere i lige præcis det bedste PIM-system, der passer til din forretning – ikke det PIM-system, vi tilfældigvis har på hylden.

Vi er nemlig specialister i PIM-systemer af forskellig karakter fra Dynamicweb PIM over Struct til inriver og Perfion. Så når vi bryster os af at være et PIM-bureau, så mener vi det alvorligt; det er din forretning og PIM, der er i fokus, og intet andet.

Her kan du få lidt mere overblik over de platforme, vi arbejder med i twoday Co3.

Dynamicweb PIM

Dynamicweb PIM er et modul i Dynamicweb’s system-suite, som også rummer CMS, ecommerce og integration. Vi kalder det PIM som modul.

Dynamicweb PIM har vist sig at være særdeles stærk til virksomheder med et moderat PIM-behov og et middelstort budget.

Læs mere her

inriver

inriver er et svensk udviklet PIM, som udspringer af PIM til fashion, living og furniture. I dag leverer de PIM til alle typer virksomheder.

inriver er et enterprise-system til den PIM-ambitiøse virksomhed, som er skabt af webfolk med fokus på brugervenlighed.

Læs mere her

Perfion

Perfion er danskudviklet og uden sammenligning det mest udbredte PIM i Danmark. Perfion har en stor del af æren for den bevidsthed omkring PIM, som i dag giver mange danske virksomheder en konkurrencemæssig fordel. 

Perifon er et enterprise-system til det store PIM-behov.

Læs mere her

Struct

Struct er skabt af folkene bag ecommerce-legenden Hesehus. Platformen er bygget ovenpå Umbraco, men kan anvendes  bredt. 

Struct er det yngste PIM med den nyeste brugerflade. Det er et let og meget intuitivt system til et voksent PIM-behov.

Læs mere her

Stand-alone PIM

PIM er oprindelig tænkt som en selvstændig platform, der er placeret i centrum af alle de systemer og kanaler, som har berøring med dine produktdata.

Og sådan etableres PIM stadig i langt de fleste store PIM-projekter. Vi kalder det stand-alone PIM. Perfion, inriver og Struct har det tilfælles, at de altid etablers som stand-alone PIM.

Filosofien hedder single source eller multi channel – altså at man samler alle produktdata i én kilde, som efterfølgende leverer data til alle kanaler. PIM’en er kanal-neutral og drives i sit eget miljø. Sagt med andre ord: Den er solen i solsystemet for dine produktdata.

Stand-alone PIM giver dig flere fordele:

  • Du får et PIM-system, som er ægte kanal-neutral.
  • Du får adgang til de stærkeste PIM-systemer.
  • Dit PIM bliver ikke påvirket af, hvis f.eks. din webshop er presset.

Hvilke ulemper har et stand-alone PIM?

Den primære ulempe ved et stand-alone PIM-system er, at der er nødt til at blive udviklet flere integrationer, som du kan se i modellen. Det betyder højere udviklingsomkostninger, flere fejlkilder og øget kompleksitet.

PIM som et modul

For nogle PIM-systemer er det muligt at etablere PIM som et modul. I det tilfælde er PIM en udbygning af en kanal – typisk et ecommerce-system. Et eksempel herpå er Dynamicweb PIM.

Dynamicweb har udviklet et PIM-system direkte i deres platform. Hermed er PIM et modul på lige vilkår med CMS og ecommerce. Tilsammen udgør de en stærk system-suite.

PIM-modulet giver dig flere fordele:

  • Du skal kun lære at bruge ét nyt system.
  • Dine PIM data ligger klar til brug i din webshop.
  • Du undgår at bygge integration mellem din webshop og dit PIM.

Ulempen ved PIM som et modul

Det er pt. kun Dynamicweb, der tilbyder muligheden for PIM som modul. Derfor er du begrænset i dit valg af PIM-platform, hvis du gerne vil have en modulløsning.

Samtidig skal du være opmærksom på, hvilke krav PIM’en stiller til dit driftsmiljø. Du skal have med i din overvejelse, at en presset webshop kan påvirke dit PIM og omvendt.

 

Har du spørgsmål til hvilket PIM du skal vælge?

Jeg ved, at en samtale ofte kan være nok til at give dig en pejling og svar på de første presserende spørgsmål, som du sidder med lige nu:

  • Har vi brug for PIM?
  • Hvilken platform skal vi bruge?
  • Hvad koster et PIM-projekt cirka?
  • Hvor mange timer skal vi selv bruge?
  • Hvor lang tid kommer projeket til at tage?

Brian Mikkelsen
CSO og PIM-specialist
+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@co3.dk

Kontakt Brian om Dynamicweb PIM

Hvad koster et PIM-system?

Du kan vælge mellem forskellige PIM-løsninger, og prisen på PIM afhænger af dine behov. Du skal derfor vurdere, om du har behov for et af de store PIM-systemer i fuld skala – som eksempelvis inriver, Struct eller Perfion – eller om du kan nøjes med et mindre system som DynamicWeb.

PIM prisen afhænger af flere faktorer såsom antal varenumre, antal brugere, sprog mv. Prisen beregnes ud fra de forskellige parametre fra system til system. Det kræver derfor en indsigt i dine behov for at give dig en endelig pris.

Hvis du vil vide, hvad PIM vil koste dig, så giv os et kald. Vi kan stille de rette spørgsmål, så du hurtigt kan få en pris på PIM.

Hvorfor skal jeg have et PIM-system for at digitalisere mit salg?

Det er der særligt én speciel grund til: 60 % af alle køb starter online. Det betyder, at dine produkter skal være til stede digitalt. Er de ikke det, går du potentiel set glip af 60 % af dit salg. 

For at undgå det kan du gøre følgende to ting: 

  1. Etablere din egen kanal
    Skab et digitalt katalog eller en webshop med alle de produkter, du ønsker at bringe i spil på den digitale købsrejse.
  2. Understøt dine forhandler-kanaler
    Sørg for, at dine forhandlere har det digitale materiale, de skal bruge for at bringe dine produkter i spil digitalt. 

Ovenstående kræver, at du har styr på dine produktdata, at dataen er i god kvalitet, og at du har let ved at dele dine data. Har du ikke det, bliver opgaven enten for dyr eller umulig at løse. 

Her kommer PIM ind i billedet: PIM hjælper dig med at få styr på alle dine data. Du får overblik og værktøjer, der kan reducere de opgaver, du står overfor med 25-50 %.

PIM er altså en forudsætning for, at du kan agere effektivt på den digitale arena.