7 fede HubSpot features (som kun få kender og endnu færre bruger)

Læsetid: 10 minutter

7 fede HubSpot features (som kun få kender og færre bruger)

Måske har du allerede implementeret HubSpot som platform for inbound marketing, CMS og CRM? Måske overvejer du, om det er det næste skridt for din virksomhed? Måske er du bare nysgerrig på, hvilke features og fordele der egentlig er ved HubSpot? 

Har du brug for hjælp til at komme i gang med HubSpot?
Se vores HubSpot quick-guide her. 

Vi har undersøgt alle afkroge af HubSpot og nørdet os frem til de syv features, som vi slet ikke kan få nok af. 

Læs med her, hvor vi løfter sløret for HubSpots gemte skatte – hvad end du er hærdet HubSpot-bruger, først i skrivende stund begyndt at bruge systemet eller bare nysgerrig på platformen. 

#1 GDPR-funktion 

EU-lovkrav og databehandleraftale lyder måske en smule langhåret. Ikke desto mindre er det vigtigt – både for dine brugeres sikkerhed og din virksomheds troværdighed. 

Heldigvis kan du hurtigt aktivere en GDPR-funktion i HubSpot, der sikrer, at når en besøgende udfylder en formular, gemmes samtykket i CRM på kontakten. Det betyder, at du nemt kan doku­men­tere, at samtykket er blevet indhentet. 

Du kan ligeledes nemt finde og slette data på den enkelte kontakt i CRM, hvis en person gør krav på sin ret til at få sin data slettet.  

Ved at aktivere funktionen indgår du og HubSpot desuden en data­behand­ler­aftale. På den måde er du dækket ind, hvis Datatilsynet skulle komme og banke på din dør. Kan du omvendt ikke fremvise en data­behand­ler­aftale, kan det hurtigt blive et dyrt besøg. 

Der er dog én hage ved at aktivere GDPR-funktionen. Når du aktiverer funktionen, vil det ændre den måde, du interagerer med dine brugere på, og der vil efter­føl­gende være lidt oprydningsarbejde. 

Det ændrer dog ikke på, at det er alfa og omega, at funktionen er aktiv (for både din og dine brugeres skyld). Sørg derfor for, at du får et overblik over konsekvenserne, og begynd så din rejse mod et mere sikkert website.

GDPR-funktion i HubSpot

#2 Cookies 

Hvis du bruger CMS-delen af HubSpot og allerede har betalt spidsen af en jetjager for softwaren, kan du lige så godt få det maksimale ud af det. 

I HubSpot kan du finde et værktøj (under Indstillinger), som du kan bruge til at scanne din hjemmeside for cookies samt opsætte cookie consent banner, så du på den måde kan indhente korrekt samtykke fra dine besøgende til brug af cookies – som det jo kræves af loven. 

Der findes mange fine cookie-værktøjer, men ved at benytte HubSpots (som du allerede betaler for), vil du opnå en sam­hørighed mellem de forskelle værk­tøjer og softwares, som er implementeret i HubSpot.

#3 Chatbots

I HubSpot kan du finde hele tre forskellige chatbots.  

Den første er en livechat, som har en in­te­gration til Slack og Teams, så hvis man som organisation bruger en af de to plat­forme, kan man chatte der.  

Derudover har HubSpot en chatbot, Knowledge Base, som har en søge­funk­tion, som du kan bruge til at finde for­skelligt indhold på din hjemmeside. 

Sidst, men ikke mindst, har HubSpot en Concierge Bot (som vi især er begejstrede for). Forestil dig, at du sidder med et kom­plekst produkt og dermed en kom­pleks købs­rejse. Til købsrejsen har du udar­bej­det en meget dækkende side om pro­duktet på dit website, som er opdelt i flere kapitler. Med hjælp fra denne tredje chat­bot kan din bruger få et overblik over den store mængde information.  

Når din bruger scroller sig igennem siden, kan chatbotten poppe op som en tale­boble. Her vil den spørge brugeren, om hun forstår de ting, der præsenteres. Hvis ikke, er der hjælp at hente – man kan nemlig vælge at blive ringet op af en med­arbejder, eller man kan få tilsendt et link til, hvor man kan finde mere in­for­mation. 

Chatbotten har flere fordele; når dine brugere giver dig feedback gennem botten, kan du i marketingsafdelingen se, hvad der fungerer på din hjemmeside.  

Derudover er det en god mulighed for at have en finger med i spillet, når det kommer til at styre brugerrejsen. 

Chatbots funktion i HubSpot

#4 Dashboards

Præmissen for en velfungerende virk­somhed er ofte, at der er gang i salget. Her har HubSpot nogle fede dashboards, som giver dig mulighed for at se, hvad der virker for netop din virksomhed. 

Hos twoday Co3 afholder vi hvert år et event, der hedder B2B Dagen. Forud for begivenheden har vi en masse aktiviteter, der gerne skal høste kvalificerede mail­adresser.  

På vores dashboard kan vi se, hvor mange nye deltagere der kommer til B2B Dagen, og hvilken marketingkanal der har skubbet dem i retning af eventet. Altså kan vi på den måde holde overblik over, hvor vi skal lægge vores marketing- og annoncepenge. 

Endnu en bonus er, at ledelse og salg kan følge med i dashboardet på deres telefon, hvis de downloader HubSpot app’en.

Dashboards funktion i HubSpot

#5 Smart Content

Når du har hele dit CRM i HubSpot, så har du adgang til alle data. På den måde kan du målrette dit indhold til dine forskellige besøgende.  

Har en bruger for eksempel vist interesse for HubSpot, så kan du på din hjemmeside eksponere vedkommende for lige præcis dét.  

Du har altså mulighed for at indsætte og vise forskelligt indhold baseret på den data, du allerede har. HubSpot tilbyder dynamiske felter, som du selv kan per­so­nalisere, og featuren fungerer også på mails. 

#6 Book et møde

Ved du godt, at du faktisk kan syn­kro­ni­sere din kalender med HubSpot? Og at det kun tager to klik? På den måde kan du give adgang til et mødebooking-værktøj. 

Og bare rolig, folk kan ikke se, hvilke møder du har i kalenderen, men de kan se, hvornår din kalender er fri. Du kan dele kalenderen som URL eller oprette det som et modul på et website. 

Når nogen booker dig til et møde, kommer der en indkaldelse på Teams eller Google Meet – alt efter hvad du har koblet på. Funktionen er tilgængelig for alle, der har HubSpot, og hvis man har HubSpot som CMS, kan man også integrere det på sin hjemmeside. 

Mødebooking funktion i HubSpot

#7 Integrer din mail 

Ligesom du kan integrere din kalender i HubSpot, kan du også integrere din mail. Det åbner op for en række forskellige funktioner; du kan både tracke e-mail-åbninger og få notifikationer, når nogen åbner din mail. Derudover kan du også logge mailen i CRM, så dine kollegaer kan se historikken på en given mailtråd. 

Hvis du en dag skulle søge mod nye græs­gange og stoppe på dit arbejde, kan dine kollegaer fortsætte samarbejdet med kunden, fordi al historik ligger i CRM på kontakten. Det eneste du skal være op­mærksom på, er, at du på forhånd skal vide, hvilke mails du vil logge.

4 bonus features

Vi har haft svært ved at begrænse os, når det kommer til fede HubSpot funktioner. Derfor får du lige fire hurtige her på fal­derebet!

E-mail Health Tool

Din IP har et omdømme. Hvis du sender for mange spam­mails, eller hvis dine mails bouncer, vil det have en negativ ind­flyd­else på din IP, og dine mails risikerer at ryge i folks spam­mappe. Derfor er det vigtigt at holde styr på dine mails ‘helbred’. Til det har HubSpot et dash­board, hvor du kan få indsigt i open rate, click through rate og bounce rate. 

Data Privacy & Consent Analyze

Endnu et af HubSpots fede værktøjer er deres privacy-dashboard. Her kan du få det komplette overblik over antal af kon­takter i en given portal; både de kon­takter, som ikke åbner de mails, du sender, og de kon­takter, som har været inde og afmelde jeres ny­heds­brev.  

Du kan desuden få en oversigt over jeres juridiske grundlag for opbevaring af kon­takter og deres data. På den måde kan du sikre, at du ikke opbevarer infor­ma­tioner, du ikke har lov til. 

Security Center

Sikkerhed bør du aldrig gå ned på – især ikke når det kom­mer til sensitive infor­ma­tioner. Under indstillinger kan du finde en tab, der hedder Security, og når du klikker på den, lander du på et nyt dash­board. Her kan du danne dig et overblik over den generelle sikkerhed i portalen; både hvor mange af dine brugere, der har tofaktor-god­kendelse slået til, hvor mange inaktive brugere du har, samt hvor mange inaktive private apps. 

Hop på Beta-vognen

HubSpot vil gerne have dig med på deres betaer, og det kan gøres rigtig nemt. Du finder dem under portalens navn under Product Updates. Her er de inddelt i forskellige kategorier, hvor du så kan få et overblik over forskellige betaer. Vi synes, det er en god mulighed for at se, hvad der er på vej. 

Hvis du har lyst til at fordybe dig endnu mere i HubSpot-universet, kan se vores HubSpot-webinar om samme emne her.

Vil du vide mere?  

Har du spørgsmål til HubSpot, eller vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få det maksimale ud af platformen, så tag en uforpligtende snak med Bonnie. 

Bonnie Groth Frølund
Strategic Business Developer og Head of Marketing Consulting
+ 45 32 26 68 17
​bonnie.frolund@twoday.com

Kontakt Brian om Dynamicweb PIM