Sådan bruger du (nemt) hashtags # i din markedsføring

Læsetid: 2 minutter

Bruger du hashtags til at markedsføre din virksomhed? Eller er du en af dem, der ikke har fundet fidusen med hashtags (endnu)?

Du ser dem på Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest... Ja, de er ikke til at undgå. Så hvorfor ikke bruge dem strategisk i din markedsføring?

Hashtags kan nemlig være drønhamrende effektive. Og hvis du bruger dem rigtigt, vil du som mig også kunne få 488.487 eksponeringer af din virksomhed eller projekt – helt uden at hive tegnebogen frem.

Hvordan det, tænker du?

Lad os starte fra begyndelsen... MarketingCamp

Mit flotte og rundhåndede eksponeringstal stammer fra MarketingCamp 2015.

Helt kort er MarketingCamp en konference, hvor 24 online marketingeksperter deler ud af deres bedste tips og tricks. Og ligesom alt andet skal sådan et arrangement markedsføres. 

Få folk til at snakke om din virksomhed

Den klart bedste (og billigste) markedsføring er mund-til-mund. For når andre end dig selv taler (positivt) om din virksomhed eller produkt, så vækker det tillid. Men hvordan får du folk til at snakke om netop din virksomhed eller event?

Det er her, hashtags kommer ind i billedet.

Med et (godt) hashtag kan du nemlig få dine kunder til at sprede dit budskab, forstærke dit brand og forbedre din SEO – uden det koster dig en krone.

Og samtidig er det en måde, hvortil dine kunder kan holde sig opdaterede på dit produkt. For det geniale ved hashtags er, at du til hver en tid kan søge det frem. Også hos dem, du ikke kender i forvejen – og uanset hvilket socialt medie det er brugt på. Du kan eksempelvis finde alle opdateringer med værktøjer som TagBoard eller Walls.io.

Men tilbage til, hvordan du gør.

Skab et (godt) hashtag #

Et godt hashtag er først og fremmest et brugt hashtag. Derfor er humlen at få folk til at bruge det.

Start ud med at finde et sigende navn til dit tag. Til MarketingCamp 2015 valgte jeg eksempelvis #mc15dk. MC for MarketingCamp. 15 for året. Og DK, så jeg ikke kom i karambolage med alle de udenlandske hashtags.

Det er en god idé, hvis dit tag er (forholdsvist) kort. Og nemt at stave til. Du vil jo gerne have, at folk husker det – og bruger det korrekt.

Fortæl om dit tag

Når du har skabt dit hashtag, skal det frem i lyset. Det skal på din hjemmeside, sendes ud i nyhedsmails, på Facebook og Instagram, være med i din folder, bannere, roll ups – you name it. 

Giv folk en grund til at bruge dit #

Det er ikke kun nok at fortælle om dit hashtag. Du skal også vise, hvorfor folk skal bruge det. Det gør du eksempelvis ved at svare flittigt på de opdateringer, der kommer på dit tag. Eller ved at lave en lille konkurrence. Pointen er at skabe nogle rammer, som får folk til tasterne.

Brug andres hashtags

Det giver ikke kun point at skabe dit eget hashtag. Du kan med fordel bruge eksisterende tags, som relaterer sig til netop dit brand eller indhold.

Altså: ved at bruge hashtags, der allerede er populære, kan du nå ud til nye mennesker i din målgruppe.

Mangler du inspiration til populære hashtags? Tag et kig på http://tagsforlikes.com/

Mulighederne er mange.

Vil du vide mere? 

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kan bruge hashtags (effektivt) i din markedsførig. Så tag fat i Potter. Han er altid klar til en god snak om, hvad du kan gøre for at nå ud til nye mennesker i din målgruppe.

Ib Potter

Online Marketing Chef

+45 51 77 81 55

ip@co3.dk