Så er det nu, du skal i gang med at planlægge, hvordan dine kunder skal få øje på dig og (gide) engagere sig med din B2B-virksomhed på de sociale medier i juni måned.
Er der nogle oplagte mærkedage for din B2B-virksomhed? Tag et kig i din SoMe-kalender, eller læs med her og få inspiration.
Software-virksomheden Citrix har lavet et kreativt opslag på National Doughnut Day. De har valgt at bruge en dag, der på ingen måder kan relateres til deres produkter – men alligevel har de koblet doughnut-dagen med et seriøst budskab, der fortæller, hvordan Citrix tænker: ”Crossing our T’s, donuting our I's”.
Marketing Automation Platformen, HubSpot, har på Fars Dag postet en underholdende video, der samtidig inviterer til engagement. Det handler om at hylde de bedste far-citater – både de bløde, de hårde og de sjove. Opslaget har hverken fokus på HubSpots produkter, kunder eller cases – men på at underholde og skabe opmærksomhed.
IT-virksomheden SAP har brugt World Social Media Day til at hylde de sociale medier som hjertet (kernen) i den globale kommunikation. De har lavet en humoristisk infografik, der forklarer, hvordan du kommunikerer forskelligt på de sociale medier – afhængigt af mediet. Ganske simpelt og med et glimt i øjet. Som sådan har World Social Media Day ikke noget med SAP eller deres produkter at gøre – men det giver god branding.
Lige om lidt siger kalenderen sommerferie. Og det er tid til at koble af og lukke ned for arbejdscomputeren. Men hvad gør du med dit produkt (eller din service)? Trænger det også til en slapper? Eller er det netop nu, der er en anledning til at skabe opmærksomhed omkring dit brand?
Tag et kig i din SoMe-kalender og se, om der er en eller flere mærkedage, du kan udnytte til at skabe opmærksomhed. Du kan også læse med her og få 3 konkrete eksempler.
Bare et godt råd: få planlagt 2-3 gode posts til juli måned allerede nu, så kan du holde sommerferie med god SoMe-samvittighed 😉
Ale Pixel (et argentinsk animations-studio) viser med Your Geekness Day, at det er helt ok at være (fag)nørdet. De hylder kultspillet Tetris i form af en video, de har lavet for en kunde. Her får de bragt deres kompetencer som animatorer i spil samtidig med, at de hylder det fagnørdede.
Ølproducenten Heineken udnytter Tour de France til at skabe opmærksomhed. De bruger to kapsler til at danne en cykel og kobler den klassiske grønne Heineken-farve med den grønne pointtrøje fra Touren. I annoncen ønsker de den grønne pointtrøje-vinder tillykke med teksten: ”Congratulations, Peter” (Peter Sagan, 2013). Heineken formår at skabe en sjov sammenhæng mellem produktet, farven grøn og Tour de France.
Hov … er det ikke et B2C-eksempel? Jo, men du kan måske bruge det som inspiration til din B2B-markedsføring. Brug for eksempel dit produkt til at skabe en visuel sammenhæng mellem din virksomhed og f.eks. trøjerne i Tour de France – den prikkede bjergtrøje eller den gule føretrøje. Mulighederne er mange.
Lige nu sidder du måske på en sydhavsø og nyder ferien. Læn dig endelig tilbage og nyd det. For måske kan ferien give dig fornyet energi til din B2B-markedsføring.
August måned er for mange starten på et nyt marketingår (eller halvår). Så måske er det tid til at prøve noget nyt? Tag et kig i din B2B SoMe-kalender og se, om der er nogle begivenheder, der kan skabe opmærksomhed omkring din virksomhed. Eller læs med her og få 3 kreative eksempler med det samme.
De fleste af os husker den tydeligt. Lyden af et 56K-modem. Den skingre opkaldstone, som forbandt os med internettet tilbage i 90’erne. Tech-giganten Cisco bruger lyden til at få et smil frem på læben hos deres nostalgiske følgere. Resultatet ... 3.117 likes og en masse positiv omtale.
IT-virksomheden SAP er lykkedes med at fejre hashtaggets 10 års fødselsdag og samtidig vække interesse for deres produkter. Med en simpel animation fortæller de, at de har styr på bigdata, machine learning og cloud-tjenester. Teksten i opslaget har fuld fokus på fejringen. Det er kun grafikken, som sender et (skjult) salgsbudskab. Det er god og effektiv B2B-branding.
Sportstøjfirmaet hummel kombinerer på bedste vis virksomhedens purpose (formål) med en højaktuel begivenhed i denne video. Hummel udnytter både Pride Month (juni) og VM i fodbold til at få deres ”Change The World Through Sport” sat i spil. Og ja ... det er et B2C-eksempel, der har sneget sig ind i denne måneds inspirationsmail. Men forhåbentlig kan eksemplet sætte gang i nogle tanker om, hvordan du kan bruge Copenhagen Pride Week i din B2B-markedsføring.
Så er det på høje tid at komme op fra solsengen, hvis du vil komme godt fra start i den nye marketingsæson. Der er flere gode (og velgørende) anledninger i september måned, hvor du kan skabe positiv opmærksomhed på de sociale medier.
Passer dit produkt eller dine ydelser ikke spot on på mærkedagene, kan du måske sætte fokus på din virksomheds CSR-politik – og på den måde skabe sympati for din virksomhed?
Du får her 3 eksempler på virksomheder, der bruger anledningerne kreativt til at brande sig selv. Tag også et kig i din B2B SoMe-kalender og se, om der er andre oplagte mærkedage at larme.
Tag en rød næse på, pimp dit logo eller dine produkter med en rød næse og vær med til at fejre Danmarks ”Spred Glæde Dag”. Dagen er dedikeret til Hospitalsklovnene og deres fantastiske indsats på børneafdelinger verden over. Se her, hvordan underholdningsmediet Reddit har brugt dagen til at skabe opmærksomhed og samtidig støtte op om en god sag.
På årets 256. dag er det programmørens dag – netop denne 256. dag, fordi tallet er den højeste binære værdi, der kan udtrykkes med 8 bit! Brug dagen til at hylde dine og alverdens udviklere – uden kodeknusere ingen computere, teknologi og software. Se her, hvordan IT-virksomheden SAP bruger udvikler-humor (kodesprog) til at skabe opmærksomhed.
Den sidste fredag i september er en mærkedag, du kan bruge til at hylde og anerkende frivilligheden. IT-giganten IBM har dedikeret dagen til en praktikdag, hvor medarbejdere kan komme i praktik i forskellige frivillige NGO’er. Ud over at gøre en god gerning bruger IBM dagen til at sætte fokus på virksomhedens samfundsansvar (CSR) og på at promovere sig som en attraktiv arbejdsplads over for nye medarbejdere.
Nogle mærkedage er mere kendte end andre – og måske nemmere at bruge til branding på sociale medier? Oktober er netop en måned med mange af de store mærkedage. Her finder du blandt andet: Lyserød Lørdag (Støt brysterne), Knæk Cancer-uge, efterårsferie, sommertid slutter og Halloween.
Så det er bare at komme i gang med at finde på gode ideer til, hvordan du kan bruge de mange mærkedage på at skabe opmærksomhed omkring dit brand. Mangler du inspiration til at kickstarte idegenereringen, er her 3 eksempler på virksomheder, der bruger nogle af mærkedagene til branding.
Inviter potentielle og eksisterende kunder til en kaffesnak, eller sørg for en ekstra god espresso til medarbejderne. Måske kan du endda få en kaffevogn til at komme forbi? Brug den internationale kaffedag som undskyldning for at fortælle, hvad din virksomhed kan hjælpe med. Se her, hvordan IT-virksomheden Cisco bruger anledningen til at brande sig selv.
Vær med til at støtte kampen mod brystkræft. Du kan for eksempel gøre som Läkerol og iscenesætte dine produkter i et lyserødt univers? Eller du kan lave en auktion over et produkt eller ydelse og donere pengene til kampen mod brystkræft. Brug dagen til at sætte fokus på en god sag, og skab positiv opmærksomhed omkring dit brand.
Hop med på Halloween-hypen og skab gys eller guf-stemning med dit brand. Måske kan du fortælle en ”skræmmende” god historie om dit produkt eller dine ydelser? Eller bare gøre noget godt ved at dele guf ud til dine ansatte. Maersk Line bruger Halloween til at fortælle, hvor mange containere med slik og chokolade de har fragtet i løbet af året – og de lover, at der er guf nok til alle.
Har du helt styr på dine SoMe-aktiviteter i november? Fortvivl ikke. Det er igen blevet tid til månedens kreative vitaminindsprøjtning.
Se med her og få 3 gode eksempler på, hvordan du kan skille dig ud med din B2B-markedsføring. Eller tag et kig i din SoMe-kalender og find frem til lige netop den mærkedag, du kan koble til din virksomhed, dit produkt eller din ydelse.
Velgørenhed og opmærksomhed følges oftest ad. Det kan du udnytte ved at lade det virtuelle overskæg gro i den gode sags tjeneste. Kosmetikgiganten L’Oréal har brugt den visuelle lighed mellem et overskæg og et Instagram tag til at sætte fokus på Movember. Du kan gøre det samme. Få dine medarbejdere til at lade skægget stå for at vise jeres opbakning. Eller lav en fundraising på Facebook – og doner selv et tilsvarende beløb. Det giver garanteret positiv brandingværdi.
Hvordan bruger du en af årets største handelsdage i din markedsføring? Du kan gøre som IKEA. De bruger anledningen til at fortælle, at de har lave priser. Hver dag. Og de gør det med en lille kreativ ide og en (næsten) sort grafik, der skaber blikfang i det store medieræs på Black Friday. Og husk – gode ideer er ikke forbeholdt B2C-virksomheder.
Endnu en dag med køb i fokus. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du skal være (direkte) sælgende. IT-virksomheden Cisco giver deres følgere et kit til den perfekte Cyber Monday. Et starter kit, der indeholder de mest nødvendige ting på dagen – selvfølgelig med deres produkter (diskret) imellem.
Ho ho ho … julen er lige om hjørnet. Det betyder, at det er tid til at komme i gang med de digitale juleforberedelser.
December byder på mange oplagte muligheder, hvor du kan gøre opmærksom på dit brand. Måske du kan lave en adventskonkurrence, hvor følgere kan vinde lækre julegaver, der er relateret til dit produkt? Eller hvad med en juleindsamling, der bakker op om dit CSR-projekt? Mulighederne er mange.
Vi har samlet 3 gode B2B-eksempler, som får vores hoveder i julestemning. Forhåbentlig kan de kickstarte din kreativitet, så du undgår julestress i årets hyggeligste måned.
Softwarevirksomheden Evernote skyder december i gang ved at dele julegaver ud på Instagram. Fem heldige vindere får et års gratis abonnement på deres produkt Evernote Premium. Det er en effektiv metode til at brande deres produkt og samtidig få flere (relevante) følgere. Konkurrencen er betinget af, at deltagerne følger siden. Og ved at gøre præmien produktspecifik, får Evernote fat i dem, der faktisk er i deres målgruppe.
Vi kender den alle. Drillenisseordningen på kontoret, hvor du er tvunget til at give fjollede kalendergaver til dine kollegaer. Social Media bureauet We Are Social bruger julen til at gøre op med den tradition. I stedet opfordrer de til, at du donerer de penge, du ville have brugt på ligegyldige gaver til organisationen Age UK. Når du donerer får du samtidig mulighed for at sende en virtuel kalendergave videre, der gør opmærksom på juleindsamlingen med hashtagget #SecretSantaSacrifice.
Ved du, hvad dine kunder (i virkeligheden) bøvler med lige nu? Virksomheden IT Relation bruger den klassiske adventskalender til at lære deres målgruppe bedre at kende. Formålet er – udover branding – at indsamle kundeindsigt, som de fremadrettet kan bruge til at udvikle bedre produkter og skarpere markedsføring. Adventspræmierne er en billig måde at få dyrebar viden. Og samtidig skiller konkurrencen IT Relation positivt ud fra mængden, som dem der gerne vil lære deres kunders behov endnu bedre at kende.
Lige nu har du måske jul og nisser på hjernen. Men inden du får set dig om, ringer rådhusklokkerne ind til online marketing-året 2019.
Derfor er det tid til at tage en (tiltrængt?) pause fra juleræset og overveje, hvordan du vil starte året ud på de sociale medier.
Tiden, du bruger nu, kan være givet godt ud for en fredfyldt juleferie.
Find din B2B SoMe-kalender frem og se, om der er nogle mærkedage, du kan bruge til at skabe opmærksomhed om din virksomhed. Du kan også læse med her og få 3 eksempler, der måske kan kickstarte din egen kreativitet.
Der findes mange måder at sige godt nytår på. De fleste vælger at gøre det med fyrværkeri, champagne og et stort årstal i centrum. Men Oracle gør det lidt anderledes med en række 1’er og 0’er, der svæver henover skærmen. Det skiller sig ud fra mængden, og så siger det også lidt mere om afsenderen end det generiske billede, alle andre bruger. Tænk over, hvordan du kan lave en nytårshilsen, der ikke er som alle andres.
Hos Nickelodeon dukkede to af deres tegneseriefigurer pludselig op på kontoret på International Fun at Work Day. Det har helt sikkert fået både kollegaer og følgere til at trække på smilebåndet. Plat? Måske, men bare det at gøre noget anderledes en gang imellem virker godt på de sociale medier. Overvej, om du kan bruge dagen til at gøre noget sjovt og bevise, at B2B ikke behøver være kedeligt.
IT-sikkerhed er ekstremt vigtigt. Alle ved det. Og alle ved, hvad de burde gøre. Men de fleste glemmer det alligevel i en travl hverdag. Derfor bruger Dell databeskyttelsesdagen til at minde os om tre simple forholdsregler, der øger IT-sikkerheden. Det er ikke groundbreaking viden, men alligevel en god reminder om vigtigheden af IT-sikkerhed. Måske har du (eller din IT-mand) også et vigtigt databeskyttelsesråd, som du vil dele?
Har du fået en god start på det nye SoMe-år? Eller mangler du ideer til at booste 2019 på de sociale medier? Så læs med her ...
Selvom februar er årets korteste måned, er den fyldt med (oplagte) begivenheder, du kan bruge til at markedsføre din virksomhed:
I din B2B SoMe-kalender finder du endnu flere begivenheder, du kan bruge som inspiration til din markedsføring.
Og så skal du selvfølgelig ikke snydes for tre pragteksempler, der fanger vores opmærksomhed her på kontoret. Måske de kan kickstarte din egen kreativitet.
Godt nok er Super Bowl endnu ikke lige så stor en folkefest i Danmark som i USA. Men selvom showet foregår midt om natten dansk tid, er der flere og flere danskere, der følger med i kampen. Så en ide kunne være at bruge Super Bowl som undskyldning for at larme på de sociale medier – ligesom Infusionsoft gør i eksemplet.
Du kan også lave et show off af jeres mad skills (eller mangel på samme) med den ovale bold eller give jeres bedste tips til at overleve den efterfølgende arbejdsdag, når man kun har sovet et par timer.
Se opslaget her
Sælger du blomster eller chokolade, har du det nemt på valentinsdag. Men hvad gør du, hvis du er en (usexet) B2B-virksomhed? Gør som Adobe og Hubspot. Med få simple virkemidler får de let og elegant koblet deres produkt med klassiske scorereplikker. Hvem havde troet e-mail bounce og linkbuilding kunne lyde så romantisk?
Se Adobes opslag her og Hubspots opslag her
Mobning er et alvorligt problem, der kan få store konsekvenser for både børn og voksne. Derfor trækker mennesker over hele verden i lyserødt for at sætte fokus på problemet. Også hos Hootsuite bakker de op om den gode sag. Med et enkelt foto viser de deres støtte. Ikke så mange dikkedarer – men et vigtigt CSR-budskab.
Se opslaget her
Velkommen tilbage fra vinterferie (eller weekend).
Hvis du ikke allerede har styr på din contentplan for marts måned, er her lidt inspiration at starte den nye uge ud med.
Marts byder på mange begivenheder, du kan udnytte i din B2B-markedsføring. Og med den rette vinkel kan du bruge dem til din fordel, når du skal jagte engagement (og konverteringer) på de sociale medier.
Se med her og få 3 eksempler, vi er blevet inspireret af.
Eller find din B2B SoMe-kalender frem fra gemmerne. Måske du kan finde andre mærkedage, der passer endnu bedre til din virksomhed.
Udnyt International Ask a Question Day til at give dine følgere ordet. Magix, der udbyder multimediesoftware, har brugt dagen som anledning til en Q&A omkring deres brand. Du kan gøre det samme og få værdifuld viden omkring ting, dine potentielle kunder elsker eller savner ved dit produkt. Prøv det af og bliv endnu skarpere i din fremtidige kommunikation.
Se opslaget her
“Small smile. Big impact.” Den korte opdatering har givet legetøjsgiganten LEGO 59.476 likes på International Day of Happiness. Det gule og velkendte LEGO-ansigt er eneste reference til produktet. Derudover er fokus kun på at skabe opmærksomhed og glæde. Måske du også kan møde dine følgere med et smil og få et like igen.
Se opslaget her
Den tyske IT-nyhedsportal Heise Online har brugt World Backup Day til at sætte fokus på vigtigheden af sikkerhedskopiering. De er korte og kontante i deres kommunikation, og de rammer præcist ned i målgruppens dårlige samvittighed. Dagen er en oplagt mulighed for dig som hardware- og softwareleverandører til at pitche dit produkt ind. Eller måske en e-bog omkring IT-sikkerhed, der kan give dig nogle nye permissions.
Se opslaget her