Brug PIM til at danne prislister

Lav automatiske prislister med PIM

Opdaterede og korrekte prislister er en stor udfordring i mange virksomheder. Men med et PIM-system kan du lave automatiske prislister, som altid viser den rette pris til den rette kunde.

Det burde egentlig være ret enkelt at have opdaterede og præcise prislister – det er sådan set bare at skrive, hvad et produkt koster. Men i virkelighedens verden er det langt fra så enkelt. 

Prisstyring og prislister koster tid og ressourcer

At holde prislister opdaterede og korrekte er en stor og tidskrævende opgave, og det er der en lang række årsager til.

For det første er mange priser dynamiske. Et produkt kan koste et beløb på et tidspunkt, og så stiger prisen eksempelvis på grund af øgede produktionsomkostninger, voksende efterspørgsel eller mangel på komponenter eller råvarer. Det medfører, at prislisterne skal opdateres, og det kan tage tid – ikke mindst hvis virksomheden har mange produkter, varenumre og varianter. Og falder priserne igen, skal processen gentages – bare i den modsatte retning.

For det andet er det ofte sådan, at forskellige kunder betaler forskellige priser. Det gælder både i B2C-verdenen, hvor du eksempelvis har medlemsprogrammer, der medfører, at medlemmer af en kundeklub kan købe til billigere priser end andre. Og i B2B-salg, hvor prisen på mange ydelser hænger sammen med det konkrete samarbejde – kunder, der lægger mange penge i butikken, vil ofte få produkterne eller ydelserne til en lavere pris.

For det tredje bliver der drejet yderlige på kompleksiteten, når en virksomhed sælger til flere markeder på én gang. Prisstrukturer og -niveauer kan variere en del på tværs af landegrænser, og hvordan sørger du for, at en prisændring på ét marked og i én valuta nu også slår igennem – på den rigtige måde – til de øvrige markeder og valutaer?

Og sådan kunne vi blive ved, for prissætning af produkter og prislister er erfaringsmæssigt bare noget, der bliver brugt meget tid på ude i virksomhederne.

Automatiske prislister med PIM

Med et PIM-system bliver det at oprette og vedligeholde prislister langt nemmere, end hvis du skal gøre det manuelt. Og måske mere vigtigt: Du reducerer risikoen for at lave fejl til et absolut minimum.

Den helt store fordel ved at udfylde dine prislisteskabeloner ved hjælp af dit PIM-system er, at du udnytter single source of truth-princippet til fulde. I stedet for at de forskellige priser til de forskellige varianter af de forskellige produkter ligger fordelt ud på mange forskellige kilder, ligger de samlet ét sted – nemlig i dit PIM-system.

Det reducerer de mulige fejlkilder til én – hvis du opdager en fejl i en prisliste, skyldes det en fejl i de data, der ligger i PIM, og så skal du kun rette til ét sted. Og når rettelsen er gennemført, slår den igennem alle relevante steder.

Opdaterede priser på tværs af formater og sprog

Din virksomheds priser fremgår med stor sandsynlighed en del steder – på websitet, i produktark, i kataloger, i tilbudsmaterialer og mange andre steder. Med et PIM-system kan du sikre en automatiseret opdatering af priserne på tværs, og på den måde er der styr på prisstyringen på tværs af kundeprislister og prisvarianter alle de relevante steder.

Ring eller skriv

Brian Mikkelsen lever og ånder for PIM – og han vil også meget gerne hjælpe dig med at gøre hverdagen nemmere ved at automatisere de ressourcekrævende, manuelle opgaver.

Du er velkommen til at ringe eller skrive til ham.

Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist
+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@co3.dk

Brian Mikkelsen lever og ånder for PIM