Sådan vælger du det bedste email marketing-system - ifølge vores specialister

Læsetid: 12 minutter

twoday Co3-specialister kigger på email marketing-systemer

Hvilket email-system bør jeg vælge?

Det spørgsmål får vi ofte.  

Nu og da flere gange om ugen.   

Vi forstår godt, hvis du også er en smule forvirret. For helt ærligt … hvad skal man vælge, når der findes et hav af smarte systemer og løsninger?  

Det vil vi gerne hjælpe dig med at finde ud af.  

Til at gøre det har vi talt med fire af vores skarpeste specialister indenfor email marketing. Resultatet er dette blogindlæg, hvor de deler deres erfaringer – både de gode og …  de mindre gode – med dig.   

De fire twoday Co3-specialister er:  

  1. Bonnie, Head of Marketing Consulting, som hver dag hjælper kunder med at styrke deres brand og digitale marketing 
  2. Nicolai, Digital Marketing-konsulent, har mange års erfaring med forskellige email-systemer. Han har set det meste, så du kun behøver prøve det bedste 
  3. Daniel, HubSpot Specialist, er vores, ja, surprise, HubSpot-specialist. Han har nørdet med platformen i mange år – lige fra dets CRM og CMS til email-systemet. He knows.  
  4. Potter, Online Marketingchef, er sidste mand. Han elsker at nørde tools, optimeringer og mail-systemer – og så har han en klar holdning til, hvad du for Guds skyld skal lade være med.

Bonnie Groth Frølund

Bonnie Groth Frølund

Nicolai Grønlund Andersen

Nicolai Grønlund Andersen

Daniel Juul

Daniel Juul

Ib Potter

Ib Potter

Det kan du glæde dig til

Vores fire specialister har meget på hjerte – nu er du advaret – så blogindlægget er blevet et af de længere. Her er nogle af de guldkorn, du kan glæde dig til de næste 12 minutter:  

  • Undgå at begå den fejl, de fleste B2B-virksomheder begår, når de vælger mail-system  
  • Sådan vælger du et email marketing-system, hvis du er nybegynder – og hvis du er erfaren med sult efter features, der gør dine konkurrenter misundelige 
  • Styr udenom den ene ting, næsten alle B2B-virksomheder glemmer, når de vil arbejde med email-marketing

Alt for mange men­ne­sker taler om emner, de ikke ved noget om. Det gider vi ikke. Derfor skriver vi kun om email marketing-systemer, Bonnie, Nicolai, Daniel og Potter har stort kendskab til. Ellers kunne du jo bare spørge ChatGPT.

3 email marketing-systemer

Som du ved, findes der mange email marketing-systemer. De mange mulig­heder kan godt minde lidt om et menukort på en halvdårlig restaurant et sted i ferie­land. Så mange muligheder. Så enorm forvirring. 

Derfor har vi lavet Gordon Ramsey-tricket. Vi har skåret ind til benet. I dette blog­indlæg præsenterer og diskuterer vi kun 3 email marketing-systemer. De tre er: 

  • MailChimp – en all time klassiker til det basale behov 
  • ActiveCampaign – løsningen, der har tjent mange B2B-virksomheder godt 
  • HubSpot – til dig, der har store ambi­tioner. Og ressourcerne til at indfri dem 

De tre email-systemer spænder bredt. Både i muligheder, kompleksitet og pris. Der er derfor lidt for enhver smag.

Hvad er vigtigst, når du vælger et email marketing-system?

Du har sikkert stillet det spørgsmål til dig selv (og kloge konsulenter) en masse gange. Sandheden er, at der selvfølgelig er mange vigtige ting, du skal overveje, når du vælger nyt email marketing-system til din virksomhed. Potter er dog ganske klar i spyttet, da han får spørgsmålet:  

”Easy does it. Jeg har set alt for mange virksomheder købe sig fattige i e-mail systemer, som kan meget mere, end de egentlig har brug for.” Nicolai nikker og tilføjer:  

“Du skal først og fremmest kigge på din virksomheds konkrete behov her og nu. Hvad er det egentlig, I har brug for? Det er let at blive forblændet af nogle systemers fede features, men hvis I ikke har evnerne, ambitionerne eller ressourcerne til at udnytte de smarte muligheder, er det spild af penge.”  

I disse år taler mange om email marketing. Med rette. Det er nemlig en fantastisk mulighed for at styrke kunderelationer og salg, men som Potter siger: ”Så er det altså ikke systemerne, der er afgørende for, om du får succes eller ej.”  

Din succes med email marketing handler derfor mest af alt om, hvad du putter ind i dit system. Selv en rumraket har svært ved at lette uden benzin på motoren.

Vil du sende ét måned­ligt nyhedsbrev eller udvikle segmenterede automation flows? Svaret har stor betyd­ning for dit valg af email marketing-system.

Daniel Juul
HubSpot Specialist, twoday Co3

Dét her glemmer næsten alle B2B-virksomheder

”Du kan jo simpelthen så meget i dag”, nævner Bonnie og fortsætter: ”Du kan segmentere målgrupper, lave flows, arbejde med leadscoring og alle mulige frække ting, der gør en CMO helt …”  

Hun når ikke at færdiggøre sætningen, før Nicolai afbryder: ”Men de fleste virk­som­heder sender de samme generiske mails ud til alle. Det er altså synd.” 

Hvordan kan det mon være? Det lyder som spild af penge.  

De fire specialister kigger lidt på hinanden. Så siger Daniel, der indtil nu har set de andre snakke, dét, de alle tænker: ”Jamen det er jo meget enkelt. Folk gør ofte, som de plejer, fordi det er det nemmeste. Alt for mange virksomheder glemmer at bruge de funktionaliteter, de forelskede sig i.” 

Så er vi tilbage ved vaner. Mange virk­som­heder undervurderer den daglige gang i deres email marketing-system. Formuleret anderledes: Kan du finde ud af det? Hvor nemt er det at opsætte flows? Kan du hurtigt tilpasse og optimere dit arbejde?  

Som Nicolai nævner, ”er det enormt vigtigt, at du føler sig hjemme i systemet og kan overskue dine automations, lister og flows. På den måde får du mere ejer­skab over e-mails som marketingkanal og ser det mindre som et fremmedlegeme i dit marketingmix.”

Her er det bedste råd, når du skal vælge et nyt email-system

Inden vi gennemgår de tre udvalgte email marketing-systemer – Mailchimp, ActiveCampaign og HubSpot, hvis du havde glemt dem – kommer Bonnie, Potter, Nicolai og Daniel med deres bedste råd, når du skal vælge et nyt email-system.  

”Arh, det allerbedste? Den er svær”, siger Potter, men Nicolai er anderledes stålsat:  

”Hvis du allerede har et mail-system, er der 99 % chance for, at du kan opnå store optimeringer med dét, du allerede har. Mit bedste råd vil derfor være, at du virkelig overvejer, om du overhovedet behøver et nyt system.”  

”Ja, det er en god pointe”, mener Daniel og tilføjer: ”Hvis jeg skulle vælge et nyt email marketing-system i morgen, ville jeg foku­sere på to ting: 1) Hvad er mit forventede behov om 1-2 år? Den billigste løsning på den korte bane bliver hurtig dyr, hvis jeg vokser ud af systemet lige om lidt, og 2) systemet skal tale godt sammen med andre systemer, fx CRM-systemet, pop up-programmer og shopping feeds, for at opnå en så smooth løsning som muligt.”  

Det er tydeligt, at du virkelig skal overveje dine behov. Spørg dig selv,  

  • Hvad skal vi opnå med email marke­ting?
  • Hvordan er arbejdet med til at indfri vores strategiske mål?  

Email marketing kan hurtigt blive præ­sen­teret som billig, næsten gratis, markeds­føring, men hvis du ønsker succes, kræver det en dedikeret indsats. Det indrammer Potter meget godt:

Så langt så godt.  

Vi er blevet klogere på, hvad du bør over­veje, når du skal vælge et nyt email mar­ke­ting-system – og hvad du skal undgå. Vores fire specialister er ved at tale sig varme, så nu er det blevet tid til at kigge på de tre udvalgte systemer:  

  1. Mailchimp  
  2. ActiveCampaign 
  3. HubSpot 

Du kan selvfølgelig også få hjælp til at afklare dit behov, hvis du hellere vil tale med os end at læse videre.  

Mailchimp

Vi begynder med Mailchimp. Det er ikke tilfældigt.

Det er nemlig her, de fleste marketing-folk mister deres email marketing-mødom.  

Mailchimp er enkelt at bruge – selv for dem, der ikke er født i backenden af digi­tale løsninger. Derudover er det billigt. Brugervenligt + billigt lyder jo skønt, og vores specialister ser da også mange fordele.  

”Du kan komme gratis i gang med Mailchimp. Det siger sig selv, at du så ikke kan alverden, men mange B2B-virk­som­heders behov kan faktisk blive dækket”, nævner Potter, som bliver efterfulgt af Bonnie:  

”Mailchimp bliver brugt i hele verden. Det betyder, at nettet er propfyldt med tuto­rials og løsninger, hvis der er noget, du ikke lige kan finde ud af. Det kan være en stor hjælp, hvis det er dig, der sidder med fingrene i maskinrummet.” 

Generelt mener specialisterne, at Mailchimp kan være en fin løsning – specielt til virksomheder, der ønsker en billig løsning. Her er nogle af de fordele og ulemper, de ser ved email marketing-systemet.

Mailchimp er det op­lagte valg til dig, som ønsker en billig og enkel løsning, der kan det mest basale. Her får du brugervenlighed og godt design.

ActiveCampaign

Kan man kalde ActiveCampaign for Mailchimps klogere fætter? Ja, det kan man vel egentlig godt.  

Løsningen tilbyder mange af de samme fordele som Mailchimp – og mere til. Eksempelvis kan du arbejde med avan­ceret automatisering, hvor du op­sæt­ter automatiserede workflows baseret på adfærd og segmentering. Vores specia­lister er da også ret begejstrede: 

”Jeg anbefaler ActiveCampaign til mange af vores kunder. Her får du virkelig mu­lig­hed for at målrette emails til for­skel­lige målgrupper og tracke på aktiviteterne. Ja, du kan næsten alt dét, folk taler om til konferencer”, indleder Bonnie.  

”Ja”, siger Nicolai og tilføjer: ”Derudover får du med ActiveCampaign et enkelt CRM, der er let at arbejde med. Det er et plus for mange.  

”Vi må altså heller ikke glemme den ef­fek­tive leadscoring, så du kan prioritere og målrette de mest kvalificerede leads. Det er simpelthen guld værd for B2B-virk­som­heder, som formår at bruge det”, tilføjer Potter. 
 
Som du fornemmer, har de fire specia­lister mange holdninger og input. For overblikkets skyld har vi opsummeret fordele og ulemper ved ActiveCampaign. 

ActiveCampaign er til dig, der virkelig vil email-marketing, men ikke vil betale for en rumraket.

HubSpot

Hvis HubSpot var en bil, ville det være en Rolls Royce. Nej, vent, det ville være Inspector Gadgets bil. HubSpot er nemlig en slags alt-i-én løsning til marketing, salg og kundeservice. Læs mere om de 4 Hubs i HubSpot her.  

Det betyder også, at hvis du kun er på udkig efter et email marketing-system, er HubSpot spild af penge. Så er det sagt. 

Hos twoday Co3 er Daniel vores HubSpot go to guy. Han har +8 års erfaring med platformen, så han ved, hvad han taler om:  

”HubSpot er en fantastisk løsning – hvis man udnytter de mange muligheder. Her kan du samle CRM, marketing og CMS på én platform. Email marketing er derfor en lille del af HubSpot, men du kan virkelig målrette personaliserede mails takket være de adfærdsdata, du har samlet i ét system”, fortæller Daniel og kommer med et eksempel:  

”Lad os sige, at du har et nyhedsbrev. Det kan du opsætte, så indholdet automatisk tilpasses modtagerens interesser og adfærd. Eksempelvis vil en modtager, der har besøgt tre af dine websider om PIM-systemer, få et nyhedsbrev med fokus på PIM-systemer, mens andre modtagere får nyhedsbreve tilpasset deres adfærd.” 

”Vi skylder måske lige at nævne, at du godt kan nøjes med at købe email marketing-systemet i HubSpot – altså uden CMS og CRM – men så udnytter du bare ikke løsningens samspil”, tilføjer Bonnie.  

Muligheden for at målrette mails baseret på adfærdsdata er smart – og et fantastisk værktøj til lead nurturing. Men husk, og det er virkelig en af Potters kæpheste, at ”HubSpot gør det altså ikke af sig selv. Du skal sætte alle automatismerne op og, ikke mindst, udvikle en pokkers masse content, som imødekommer modtagerens behov. Hvis ikke du har det, kan alle de smarte features være ligemeget.”     

HubSpot kan derfor være en fantastisk løsning – for de rigtige. Lad os kigge på fordele og ulemper ved platformen som email marketing-system.  

De tre ting, du skal huske

Nu ved du mere om, hvordan du vælger det rette email marketing-system. Du har måske også en bedre fornemmelse af, hvilket system der passer bedst til din virksomheds behov og ambitioner. Her er tre af de vigtigste ting, vi håber, du tager med dig:

Evaluér dine behov:

Inden du træffer en beslutning, skal du nøje over­veje dine virksomheds specifikke behov. Start med at definere, hvad du ønsker at opnå med din email-marke­ting­strategi. Er du på udkig efter en enkel løsning som Mailchimp, eller har du større ambitioner og ressourcer til at udnytte avan­ce­rede funktioner som dem, der tilbydes af ActiveCampaign og HubSpot? 

Content er (stadig) konge:

Vi ser lidt for ofte, at virksomheder investerer i et email marketing-system – og så sker der ikke så meget. Eller jo, de sender en generisk mail per måned. Men det sker ikke for dig, vel? Din email marketing er ikke bedre end det content, du hæl­der ind i maskinen. Husk det. Læg en strategi for værdifuldt indhold – og skriv teksterne i den rigtige tone of voice. Derudover skal du selv­følge­lig hele tiden skaffe nye email-adresser. Hvordan vil du gøre det?

Overvej skalerbarhed:

Tænk på din virksomheds fremtidige behov. Måske starter du småt, men ønsker at vokse over tid. Vælg en løsning, der kan skaleres for at imøde­komme dine e-mail-markedsføringsbehov, når din virksomhed udvikler sig.

Vil du vide mere?

Så har Potter meget mere at fortælle om email-marketing – og han kan næsten ikke vente.

Ib Potter
Online Marketing Chef
+45 32 26 68 02
ib.potter@co3.dk

Kontakt Brian om Dynamicweb PIM